Počelo je. Prve zabrane električnih romobila! U nas i dalje mogu prometovati, al' vozači moraju imati kacige i smiju samo po "biciklističkim" stazama

Tomaševiću, Puljče, Filipoviću..., što se čeka! Francuzi na referendumu prognali romobile. Odluka iz Pariza došla je nakon mnogih nesreća, u nemalo slučajeva i sa smrtnim posljedicama..., a takvih je namalo i u Zagrebu, Rijeci, Splitu...

U nas je 2022. pooštren zakon o upravljanju romobilima i zbog brojnih, pa i smrtnih nesreća. Tako svi vozači  moraju imati kacigu, a ne samo stariji od 16 godina.

Počelo je. Prve zabrane električnih romobila! U nas i dalje mogu prometovati, al' vozači moraju imati kacige i smiju samo po "biciklističkim" stazama Mircea / Pixabay
3. 4. 2023

Napisali: Gregor Žveb i Borut Černelič

Parižani su se na nedjeljnom referendumu uvjerljivo založili za zabranu iznajmljivanja električnih skutera. U javnom savjetovanju koje je organizirala gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo, stanovnici grada morali su reći da ili ne, s gotovo 90 posto glasova protiv, prenijela je francuska novinska agencija AFP.Rezultat referenduma znači da Pariz, koji Nekad smatrana pionirom u usvajanju usluga električnih skutera, postala je jedina velika europska prijestolnica koja je zabranila široko rasprostranjene uređaje rezervirane putem aplikacija kao što je Lime, navodi AFP.

"Sretni smo. Borimo se za ovo više od četiri godine", rekao je Arnaud Kielbasa, suosnivač dobrotvorne organizacije Apacauvi, koja zastupa žrtve nesreća električnih skutera. Kielbasa, čija je supruga ozlijeđena nakon što ju je udario električni romobil vozač skutera, upozorio je da električni skuteri izazivaju nervozu među Parižanima.

"Svi Parižani kažu da su nervozni na pločnicima i cestama. Svugdje morate biti oprezni. Zato su glasali protiv njih", objasnio je za AFP. Ponudatelji električnih skutera za iznajmljivanje tvrde da su nepravedno istaknuti kao odgovorni zbog često kaotične prirode pariških ulica. , gdje se gradonačelnica Hidalgo zalagala za bicikle i druge oblike prijevoza s nultom emisijom otkako je došla na vlast 2014. Njezina je administracija 2018. raširenih ruku dočekala pružatelje električnih skutera, ali je od tada postupno pooštravala propise; između ostalog, uspostavio je određena parkirališna područja, ograničio maksimalnu brzinu i broj pružatelja usluga. Međutim, te mjere nisu uvjerile Parižane koji se često žale na nesavjesnu vožnju - povremeno pod utjecajem alkohola - i nered na pločnicima, prenosi AFP.

Brojne nesreće sa smrtnim ishodom također su ukazale na opasnost od ovih vozila, koja prema važećim propisima mogu iznajmljivati ​​i 12-godišnjaci.

Gradonačelnica Pariza je ustvrdila da će poštovati odluku birača. Kao što se i očekivalo, Hidalgo od 31. kolovoza neće obnoviti ugovore o upravljanju s trima gradskim prijevoznicima - kalifornijskim Limeom, amsterdamskim Dottom i berlinskim Tierom. Ishod referenduma neće utjecati na privatne električne skutere kojih prema podacima francuskog ministarstva prometa ima 700.000. prodan u cijeloj zemlji prošle godine. U Francuskoj se svaki dan obavi oko 100.000 putovanja unajmljenim e-skuterima u oko 200 gradova, navodi AFP.

U Hrvatskoj se još uvijek može, al' s kacigom

U nas je 2022. pooštren zakon o upravljanju romobilima i zbog brojnih, pa i smrtnih nesreća. Tako svi vozači  moraju imati kacigu, a ne samo stariji od 16 godina.

Novim zakonom iz 2022. prvi put se regulira vožnja električnih romobila, monocikala, segwaya i sličnih vozila koja su sada svrstana u posebnu kategoriju pod nazivom „osobno prijevozno sredstvo”.

Zakon ih opisuje kao vozilo koje nije razvrstano ni u jednu drugu kategoriju, bez sjedećeg je mjesta, motor im nije jači od 25 ‘kubika‘ ili 0,6 kW, a maksimalna brzina veća od 25 km/h.

Propisane su površine po kojima se mogu kretati...

te uvjeti koje moraju ispunjavati vozila i njihovi vozači prilikom sudjelovanja u prometu, ističu u MUP-u. Obvezno je nošenje kacige. Tako primjerice svi vozači „osobnog prijevoznog sredstva” moraju imati kacigu, a ne samo mlađi od 16 godina. Moraju voziti biciklističkom stazom, a ako ih nema, mogu ići polako po trotoaru te tzv. zonama smirenog prometa.

No, tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala, romobila i sličnih električnih vozila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili drugom reflektirajućom oznakom.

Kazna od 300 kuna propisana je za vozače e-romobila, ali i bicikliste koji se voze sa slušalicama na oba uha.

Ako je električni romobil snažniji od 0,6kW ili brži od 25 km/h ne smije se koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija da se limitiraju ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju, ističu u udruzi za e-mobilnost Strujni krug.

I dok iz te udruge pozdravljaju odredbu koja s 300 kuna kažnjava parkiranje na javno dostupnim punionicama za električna vozila, smatraju da će se obveza nošenja kaciga za sve vozače e-romobila usporiti prihvaćanje novih oblika prijevoza koji imaju potencijal rasteretiti gradska središta od gužvi i smanjiti onečišćenje od ispušnih plinova.

Privremena nesposobnost za vožnju

U MUP-u podsjećaju da se zakonskim izmjenama uvodi obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju zdravstveni pregledi, vozača upozore o privremenoj nesposobnosti.


 

Preberi še

Stop više romobilimz

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.