Idete na odmor električnim automobilom? Sve o HR, A i M punionicama, gdje, pošto, koliko, zašto...

U Hrvatskoj struja poskupjela za četvrtinu!!! Od sada 0,85 eura po kilovat satu. Do sada je cijena bila 0,66 eura na brzim punionicama iznad 50 kWh! Kako je po Europi?

 

Europske države s najnižim cijenami punjenja (za kilovat sat - spore i "slabe" punionice):
Norveška: 0,29 EUR
Hrvatska: 0,31 EUR
Francuska: 0,41 EUR
Rumunjska: 0,42 EUR
Švicarska: 0,49 EUR
Finska: 0,49 EUR

S obzirom na visoke cijene smještaja na Jadranu, a i ugostiteljskih usluga, zanimljive postaju i druge susjedne zemlje. Većina ih i dalje putuje automobilima, neki čak i električnim.

A što je s javnom infrastrukturom za punjenje u Hrvatskoj, Italiji, Austriji, Mađarskoj...?
 

Idete na odmor električnim automobilom? Sve o HR, A i M punionicama, gdje, pošto, koliko, zašto... Eon
20. 6. 2023

Hrvatska je relatvno dobro premrežena punionicmama

Stanje hrvatske javne infrastrukture za naplatu je relativno dobro, posebice na autocesti Zagreb-Split i duž Jadranske magistrale, ali tijekom sezone treba očekivati ​​gužve - i prometne punionice. Čak iu Zagrebu i drugim većim gradovima povremeno dolazi do gužvi, a većina punionica na autocestnim odmorištima u vlasništvu je tvrtke Elen koja je dio HEP-a. Upravo su najavili veliku promjenu u naplati cijene energije na punionicama. Gore, naravno. Druga ključna novost je da uvode promotivne cijene za ljetnu i zimsku sezonu. Ljeti će biti veći za oko trećinu, iako se očekuje da će zimi proizvodnja energije biti skuplja.

Konkretno, to znači da će u ljetnoj sezoni (od 1. lipnja do 30. rujna) cijena kilovatsata na brzim punionicama nazivne snage veće od 50 kilovata iznositi 0,85 eura po kilovatsatu. Do sada je cijena bila 0,66 eura, koliko će iznositi nova tarifa za zimsko punjenje. Prošlog su proljeća počeli naplaćivati ​​i naplate na lokacijama izvan mreže autocesta, a prvi davatelj usluga koji je počeo naplaćivati ​​naplatu bio je Tifon, koji je dio mađarske MOL grupe. Cijene ovise o vrsti AC ili DC punjenja, mogućnost bržeg punjenja istosmjernom strujom iznad 75 kilovata, razlika u cijeni vrijedi i za plaćanje na blagajni Tifona ili putem aplikacije, te za registrirane i neregistrirane korisnike. Razlika kod punjenja istosmjernom strujom iznosi čak četvrtinu Cijene punjenja električnih automobila u Hrvatskoj su, uz rijetke iznimke, nešto više nego u Sloveniji. Najskuplje je na punionicama duž mreže autocesta, gdje cijene određuje državna energetska tvrtka HEP, a njihove su punionice prepoznatljive po brendu Elen. Najniža cijena kilovatsata je 36 centi za AC punjenje, dok oni naplaćuju 66 centi za brzo punjenje (DC). To znači da su troškovi "goriva" automobila koji za sto prijeđenih kilometara potroši 25 kilovatsati struje u prosjeku 11,4 eura.
 

 
 
 
 
Punjenje u zaleđu autoceste nešto je jeftinije. Za usporedbu: naš najskuplji ponuđač Petrol kilovatsat u Hrvatskoj naplaćuje od 30 do čak 73 lipe, no najskuplje je punjenje na ultrabrzoj punionici.

Nedavno udvostručenje mjesta za punjenje u Austriji
 

 
Trenutačno na austrijskim cestama vozi više od 100.000 električnih osobnih automobila i taj se broj svakim danom povećava. Prema Saveznoj udruzi za električnu mobilnost Austrije (BEÖ), vozači električnih automobila u Austriji mogu puniti svoja vozila na više od 17.700 javnih punionica. Mreža punionica u Austriji toliko se brzo širi da vozači električnih automobila u Alpama Republika je imala pristup do 17.728 javnih punionica. To je dobrih 44 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, kada je javno dostupno bilo 12.296 punionica, od kojih se većina nalazi u Donjoj Austriji. Ovdje vozači mogu servisirati svoje električne automobile na gotovo 4000 punionica. Na ljestvici slijede Beč, Tirol i Gornja Austrija, a ako usporedimo ponudu punionica po broju električnih automobila u europskim razmjerima, oni imaju jednu od najgušćih mreža u Austriji.

Austrijski program za širenje elektromobilnosti pretpostavlja da 2030. udaljenost do brze punionice neće biti veća od 15 kilometara. Za većinu stanovnika Austrije najbliža brza punionica tako bi bila udaljena manje od tri kilometra. Osim toga, brza punionica za osobna i laka gospodarska vozila trebala bi biti dostupna na federalnim cestama i autocestama svakih 25 kilometara, a udaljenost između dvije lokacije ne bi trebala biti veća od 50 kilometara.

Austrijski operater autocesta Asfinag planira postaviti 1500 električnih punionica na autoceste do 2030. s najmanje 150 kilovata za automobile. Punjenje električnog automobila trebalo bi biti jednako jednostavno kao i normalan proces točenja goriva, smatraju u Asfinagu.Trgovačka tvrtka Spar Austrija također planira povećati broj punionica uz svoje trgovine, au tu svrhu udružila je snage s devet vodećih domaći opskrbljivači električnom energijom. Do 2025. na postojećih 120 bit će dodano više od 200 novih punionica za električne automobile.

Tako će imati 335 punionica, a do kraja 2028. godine već 535 punionica, a time i najveću mrežu punionica na maloprodajnim mjestima u Austriji. Svaka lokacija će imati do šest punionica snage punjenja od 11 do 150 kWh.

Italija je među prve tri prvoplasirane države među punionicamna

Naši zapadni susjedi bilježe značajan rast javne mreže punionica na cijelom teritoriju, posebice brzih i ultrabrzih punionica. Prošlog prosinca Italija je imala 36.772 mjesta za punjenje na 19.334 punionice (ili punionice), odnosno na 14.048 javno dostupnih mjesta. Zabilježen je i porast izlazne snage punionica, broj DC punionica porastao je sa 6 posto (u 2021.) na 12 posto u 2022., dok je broj ultrabrzih punionica izlazne snage 100 na 350 kilovata udvostručila se u posljednjem razdoblju, osobito na autocestama. Broj lokacija više se nego učetverostručio u jednoj godini, sa 118 u 2021. na 496 u 2022. Od toga, 64 posto ima snagu jednaku ili veću od 150 kilovata, što omogućuje sve kraća zaustavljanja za punjenje za vozače u pokretu na većim udaljenostima .
 

Naravno, s približavanjem urbanim središtima i većim gradovima broj punionica značajno raste, jer je u krugu od deset kilometara dostupno više od 600 punionica. Rim je grad s najvećim brojem punionica, dok je Venecija na vrhu ljestvice po broju punionica po stanovniku, a Milano ima najviše punionica s obzirom na gradsku površinu.U Italiji vozač električnog vozila može očekivati mjesto za punjenje najmanje u krugu od 30 kilometara, ali čak iu području od 20 ili 10 kilometara pokrivenost je i dalje zadovoljavajuća.

Točnije – 99 posto talijanskog teritorija ima barem jednu punionicu u radijusu od 20 kilometara, a 86 posto u području od deset kilometara. Naime, vozač električnog vozila može doći do više od 600 punionica u području od deset kilometara u urbanim središtima, dok je u vanjskim područjima broj dostupnih punionica smanjen na manje od tri. Do 2026. bit će više od 21.000 mjesta za punjenje na gradskim i međugradskim cestama diljem Italije postaja za električna vozila.

Nacionalni plan oporavka gospodarstva predviđa oko 6 milijuna električnih vozila do 2030. i mrežu od 31 500 javnih brzih punionica kako bi se ispunili europski ciljevi dekarbonizacije.
 

U Mađarskoj uglavnom konvencionalne punionice

Mađarska ima veliku pokrivenost električnim punionicama, što omogućuje električnim automobilima da dosegnu sve dijelove zemlje. Nekoliko pružatelja ima DC punionice velikog kapaciteta duž glavnih prometnica, a AC punionice (11-22 kW) dostupne su na javnim parkiralištima u većim gradovima, kao i na parkiralištima trgovačkih centara, turističkih atrakcija i hotela. Većina stanica za punjenje nije besplatna, ali najvećim mrežama može se lako pristupiti pomoću mobilnih aplikacija i kartica većine međunarodnih pružatelja usluga. Punjenje od 43 kilovata često se naplaćuje po minuti, pa može biti skupo za automobile sa sporim punjenjem.

Vlasnici Tesla vozila svoje električne konjiće mogu puniti na osam lokacija diljem zemlje – uz najprometnije autoceste, na parkiralištima trgovačkih centara i prenoćištima uz autocestu.

Mađarska za sada nije dio pilot programa otvaranja Supercharger punionica koji je pokrenula tvrtka Tesla, a sada bi uključivao i vozila drugih marki.
 

Cene polnjenja v evropskih državah

: Estonija: 0,71 EUR (+146,6%) Poljska: 0,36 EUR (+125,7%) Švedska: 0,61 EUR (+87,3%) Slovačka: 0,42 EUR (+81,2%) Litva: 0,69 EUR (+73,7%)

Danska: 1,03 EUR (+27,8%) Njemačka: 0,98 EUR (+31,7%) Belgija: 0,91 EUR (+61,9%) Španjolska: 0,72 EUR (+56,0%) Nizozemska: 0,72 EUR (+10,1%) Ujedinjeno Kraljevstvo: 0,71 EUR (+22,9%) Austrija: 0,69 EUR (+ 52,5%)Italija: 0,68 EUR (+46,8%)Europske zemlje s najnižim cijenama punjenja (po kilovatsatu): Norveška: 0,29 EURHrvatska: 0,31 EURFrancuska: 0,41 EURRumunjska: 0,42 EURŠvicarska: 0,49 EURFinska: 0,49 EUR
 

Studija Drive Electric, objavljena početkom 2023., otkriva cijene punjenja u Europi od najskupljih do najjeftinijih, na temelju najnovijih podataka između 2021. i 2022.

Prvih pet zemalja s najvećim rastom cijena u jednoj godini (prosječna cijena za 16 kilometara)

Estonija: 0,71 EUR (+146,6 %)

Poljska: 0,36 EUR (+125,7 %)

Švedska: 0,61 EUR (+87,3 %)

Slovaška: 0,42 EUR (+81,2 %)

Litva: 0,69 EUR (+73,7 %)

Studija, koja je obuhvatila 30 europskih zemalja, pokazuje da su unatoč relativno malom povećanju cijena, troškovi punjenja u Danskoj, Njemačkoj, Belgiji, Ujedinjenom Kraljevstvu, Nizozemskoj, Španjolskoj i Austriji ostali visoki

Danska: 1,03 EUR (+27,8 %)

Njemačka: 0,98 EUR (+31,7 %)

Belgija: 0,91 EUR (+61,9 %)

Španjolska: 0,72 EUR (+56,0 %)

Nizozemska: 0,72 EUR (+10,1 %)

Ujedinjeno kraljevstvo: 0,71 EUR (+22,9 %)

Austrija: 0,69 EUR (+52,5 %)

Italija: 0,68 EUR (+46,8 %)

Europske države s najnižim cijenami punjenja (za kilovat sat):

Norveška: 0,29 EUR

Hrvatska: 0,31 EUR

Francuska: 0,41 EUR

Rumunjska: 0,42 EUR

Švicarska: 0,49 EUR

Finska: 0,49 EUR

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.