Nema više vožnje nakon 70. bez liječničkog, a postoji mogućnost i slanja staraca na novo polaganje vozačkog ispita i to bez obzira na njihovo zdravstveno stanje

Joža Manolić i njemu slični neće više tako lako voziti! STARCI I BOLESNI NA UDARU - EU prelomila i standardizira prometna pravila. OTKRIVAMO! Najteže su "stradali" stariji vozači koji će svakih 5 godina morati k liječniku ne bi li bili u prilici voziti, a daje se pravo državama članicama da sve one iznad 70. ponovo pošalju na polaganje vozačkog ispita, jer gotovo svaki treći poginuli u prometu stariji je od 65. Cilj je da do 2050. nitko ne pogine na cestama EU!

Minimalna dob za polaganje vozačkog bila bi 17 godina, a vlasnici novih vozačkih dozvola morali bi odraditi probni rok od dvije godine, jer mladi vozači sudjeluju u 40 posto nesreća koje imaju smrtne posljedice!

Prekršaji će se naplaćivati gdje god bili - nema izbjegavanja kazni. Sve država će biti umrežene i nećete moći izbjeći pravdi. Možda ne znate, ali Hrvatska ima sporazum s Bugarskom, Mađarskom i Austrijom još iz 2013., prema kojem se kazne za prometne prekršaje počinjene u državama drugih međusobno naplaćuju.
Nema više vožnje nakon 70. bez liječničkog, a postoji mogućnost i slanja staraca na novo polaganje vozačkog ispita i to bez obzira na njihovo zdravstveno stanje Slavko Midžor / Pixell
5. 4. 2023

Napisao: Borut Černelić

Snimio: Slavko Midžor / Pixell

Ubuduće će sve starije osobe iznad 70 godina morati dokazivati ​​da su još uvijek sposobne za vožnju, i to svakih pet godina. U zemljama Europske unije (EU), a tako i u Hrvatskoj vozači stariji od 70 godina neće više samo tako imati dozvolu za vožnju.

Prema nacrtu iz Bruxellesa, pravila za vožnju u Europskoj uniji bit će znatno postrožena. Ubuduće će sve starije osobe starije od 70 godina morati dokazati da su još uvijek sposobni za vožnju, i to svakih pet godina, izvijestio je najčitaniji njemački dnevnik Bild .

Ovom mjerom Europska unija želi osigurati da do 2050. više ne bude smrtonosnih prometnih nesreća. U 2022. godini u cestovnom prometu u EU-u život je izgubilo 20.600 ljudi, a cilj je taj broj prepoloviti do 2030. godine. Cilj je da do 2050. nitko ne pogine na cestama EU!

Na koji će se način provjeravati vozačke sposobnosti tek treba utvrditi. Prema planu EU-a, u nadležnosti država članica ostaje hoće li vozači ponovno polagati ispit prilikom produljenja vozačke dozvole na 5 godina, ili je dovoljan liječnički pregled.

EU ujedinjuje i standardizira pravila

Europska unija također planira reformirati i standardizirati vozačke ispite u svojih 27 država članica kako bi pokušala smanjiti 20.000 prometnih nesreća sa smrtnim ishodom godišnje, od kojih 40 posto uzrokuju vozači mlađi od 30 godina. 

Prema novim prijedlozima, minimalna dob za polaganje vozačkog ispita bila bi 17 godina, a vlasnici novih vozačkih dozvola morali bi odraditi probni rok od dvije godine, tijekom kojeg ne bi mogli sami voziti i bilo bi im potpuno zabranjeno od konzumiranja alkohola tijekom vožnje. 

Zašto Europska unija želi pooštriti kontrolu vozača starijih od 70 godina?

Među mladima od 18 do 24 godine drastično se smanjio broj umrlih u nesrećama, ali je porastao broj starijih od 65 godina.

Koji su znakovi da bi stariji vozači trebali provjeriti svoju tjelesnu sposobnost?
Europska unija ozbiljno namjerava smanjiti broj poginulih u prometnim nesrećama na polovicu razine iz 2020. do 2030., a do 2050. potrebno je postići da nitko ne pogine na europskim cestama.

Prema nacrtu, koji tek treba biti predstavljen, u svim bi državama članicama bila obvezna provjera sposobnosti za upravljanje vozilom, koja trenutno nije svugdje obvezna. Države članice mogle bi neovisno odlučiti o tome kako i u kojim intervalima se provjerava sposobnost za vožnju. Oni mogu propisati obvezni zdravstveni pregled i pregled kako bi dokazali prikladnost.

Najozbiljniji dio nacrta je da će ubuduće vozači stariji od 70 godina morati na neki način dokazati da su još sposobni za vožnju.

Iako je 40 posto od 22.600 smrtno stradalih u prometnim nesrećama na europskim cestama prošle godine bilo mlađe od 30 godina, nisu bez razloga EU i Europsko vijeće za sigurnost u prometu (ETSC), koje je pokrenulo promjene, usmjerene na provjeru sposobnosti starijih osoba. Prema podacima Statističkog ureda Europske unije, u 2018. udio osoba starijih od 65 godina među poginulima u prometnim nesrećama bio je 28 posto. U 2010. godini udio ove dobne skupine među smrtno stradalima bio je 22 posto.

Slika je još gora ako promatramo samo prometne nesreće sa smrtnim ishodom u gradovima. Među njima je udio starijih od 65 godina 38 posto, dok je među pješacima blizu 60 posto.

40 posto poginulih u prometnim nesrećama prošle godine bilo je mlađe od 30 godina. No razlog zašto se prijedlog ETSC-a i napori EU-a koji tek treba razviti još uvijek usredotočuju na starije osobe jest taj što, dok udio starijih žrtava u svim smrtnim slučajevima u nesrećama raste, postoji pad od 43 posto među 18-24- godišnjaci, na primjer.

Naravno, u mnogim državama članicama Europe i danas stariji vozači moraju dokazati da "još uvijek posjeduju" vještine potrebne za sigurnu vožnju. U nekoliko europskih zemalja stariji vozači već moraju dokazati da su sposobni voziti sigurno.

U Hrvatskoj je do pred koju godinu bio na snazi stroži zakon, koji je propisivao obavezan liječnički pregled nakon navršenih 80 godina starosti, no po sadašnjim zakonskim rješenjima, vozači liječnički pregled za vozačku sposobnost trebaju napraviti samo prilikom polaganja vozačkog ispita! Položiš sa 18. i ako nemaš "ograničenja" ili ako te ne prijavi liječnik opće prakse da si nesposoban za upravaljanje vozilima, teoretski bez ikakve naknadne liječničke provjere, možete biti do smrti iza upravljača.

Zakon je bio prvotno i postrožen, pa je dobna granica za obavezan liječnički pregled smanjena na 65 godina. No, nakon pobune udruga umirovljenika, po kojem je muškarac zdrav za rad do 67 godina, a nije sposoban voziti nakon 65. godine, zakon je ponovo promijenjen. Ukinuta je dobna granica od 65 godina, ali nije vraćena nekadašnja granica od 80 godina. Zato Josip Manolić nije usamljemi slučaj.

Mađarski portal Közlekedésgyzégés.kti.hu donio je detaljan pregled kako to izgleda po EU državama. Mi prenosimo samo neke od trenutnih primjera koji su na snazi.

U Danskoj osobe starije od 75 godina moraju priložiti liječničku potvrdu ako žele obnoviti vozačku dozvolu. Od 80. godine života zahtjev se podnosi svake godine.
U Španjolskoj se vozačka dozvola mora obnavljati svakih pet godina od 65. godine – nakon prethodnog liječničkog pregleda.
U Velikoj Britaniji se vozačke dozvole za osobe starije od 70 godina moraju obnavljati svake tri godine. Prijava mora sadržavati sve zdravstvene probleme koji bi mogli biti relevantni za vožnju.
U Švicarskoj svi vozači stariji od 70 godina moraju proći test.
U Italiji se i s 50 godina vozačka dozvola mora obnavljati svakih pet godina. Osobe starije od 70 godina moraju ići liječniku svake tri godine, a osobe starije od 80 svake dvije godine - o produljenju vozačke dozvole odlučuju uvijek uz liječnički pregled.
U Mađarskoj - mađarski su propisi po tom pitanju među najstrožima u EU - vozačka dozvola vrijedi deset godina za mlađe od 50 godina, pet godina između 50-60 godina, 3 godine između 60. 70., a vozačima se moraju produžiti dozvole svake dvije godine nakon roka važenja zdravstvenog pregleda.

Vozačeva sposobnost ne pada nužno s godinama

Drugi problem je što vozačeva sposobnost vožnje ne opada nužno s godinama. Osim toga, na cestama ima i mladih čija je vozačka sposobnost po fizičkim i psihičkim sposobnostima, najblaže rečeno, upitna.

Tko se odluči na samopregled između dva obvezna pregleda zdravstvene sposobnosti treba obratiti pozornost na sljedeće:

Ako vam se usred vidnog polja tijekom čitanja pojavi zamućena točka ili se stvari u blizini čine mutnim, trebali biste hitno posjetiti oftalmologa prije nego postane jasno da imate problema s vidom tijekom vožnje.
Ako tijekom vožnje jasno i oštro ne čujete ni sirenu policije, hitne pomoći ili vatrogasca, a kamoli trubu drugog vozila, vrijeme je za temeljitu provjeru sluha.
Za one koji su zbrkani u svom dnevnom rasporedu ili im je sve teže obavljati uobičajene kućanske poslove i donositi odluke o njima, odvojite sve više vremena, razmislite: jeste li sigurni da biste reagirali dovoljno brzo i točnost u kompliciranoj prometnoj situaciji?
A kada je ujutro teško ustati iz kreveta ili je tijekom dana bolno ustati iz udobne fotelje, treba otići na sveobuhvatan pregled mišićno-koštanog sustava.
Naravno, situacija nije tako povoljna ni ako se uzme u obzir sudjelovanja u nesrećama od 2 do 18 godina. Iz podataka Eurostata može se iščitati da je ova dobna skupina značajno nadzastupljena među smrtno stradalima u nesrećama u odnosu na njezin udio od 8 posto u populaciji. Ova dobna skupina čini 13 posto onih koji poginu u nesrećama.

Prema EU konceptu koji je tek u nastajanju, u cijeloj Europi bi se uvela mnoga nova pravila kako bi se značajno smanjio broj prometnih nesreća.

Iako bi izrada detaljnih pravila u većini slučajeva ostala u nacionalnoj nadležnosti, prema znakovima, Europska unija usvojila je nekoliko prijedloga ETSC-a, koji bi omogućili prekogranično službeno djelovanje u sprječavanju prometnih prekršaja te izricanju i provođenju kazni izrečenih za počinjene prekršaje.

Prekršaji će se naplaćivati gdje god bili - nema izbjegavanja kazni

Danas se milijuni ljudi voze cestama Europe koji su u nekoj od država članica kažnjeni zbog svojih postupaka koji ugrožavaju sigurnost prometa, ali su napustili zemlju prije naplate kazne. Kasnije, zbog nedostataka u identifikaciji i provedbi, više nije bilo moguće naplatiti novčane kazne koje su im izrečene u drugim zemljama u njihovoj domovini.

Europska unija bi tu praksu promijenila. U slučaju uspjeha, prekršitelji ne bi mogli izbjeći plaćanje kazni za svoje prekršaje.

Danas četiri države, Bugarska, Hrvatska, Mađarska i Austrija, imaju na snazi ​​sporazum o suradnji (od 2013.) prema kojem se kazne za prometne prekršaje počinjene u državama drugih međusobno naplaćuju.

Nacrt također služi poboljšanju sigurnosti u prometu i filtriranju vozača koji ozbiljno ugrožavaju druge prema kojem će se, ako je nekome zabranjena vožnja u bilo kojoj državi članici, zabrana odnositi na sve članice Europske unije. U bilo kojoj zemlji u kojoj je vozaču zakonski zabranjena vožnja, on ne može voziti tijekom razdoblja zabrane, ne samo u zemlji u kojoj je počinio prekršaj koji je doveo do zabrane, nego čak ni u svojoj zemlji.

Od prekogranične provedbe službenih odluka, ETSC i EU se nadaju poboljšanju usklađenosti na europskoj razini za visokorizične prekršaje kao što su prebrza vožnja i vožnja u pijanom stanju.

Prijedlozi su, među ostalim, postrožiti uvjete za stjecanje vozačke dozvole i učiniti je višestupanjskom po uzoru na Austriju. Prema anketama, rizik od nesreća najveći je među vozačima s novom vozačkom dozvolom. Svaki peti vozač koji sudjeluje u nesreći izazove ili doživi nesreću u prvih šest mjeseci nakon što je dobio vozačku dozvolu i počeo samostalno voziti.

Prijedlog uključuje i naređivanje nulte tolerancije za vozače s vozačkom dozvolom starijom od dvije godine, čak i u zemljama u kojima su vozačima dopuštene male količine alkohola.

Kako bi se zaštitili vozači početnici i smanjili nesreće koje oni prouzrokuju, Vijeće bi za vozače početnike zahtijevalo prisutnost odrasle osobe za noćnu vožnju, tako da grupa mladih koji putuju u automobilu ne mogu voziti mladog vozača (koji je još neiskusan i ne može uvijek procijeniti stvarne rizike prometa) u opasne situacije .

EU OZBILJNO ŽELI SMANJITI BROJ POGINULIH U  NESREĆAMA DO 2030.

Cilj je da do 2050. nitko ne pogine na cestama Europske unije!
Prema tome, ubuduće bi vozači stariji od 70 godina morali na neki način dokazati da su još sposobni za vožnju.

To je obrazloženo činjenicom da je, prema podacima Statističkog ureda Europske unije, u 2018. udio osoba starijih od 65 godina među poginulima u prometnim nesrećama bio 28 posto. U 2010. godini udio ove dobne skupine među smrtno stradalima bio je 22 posto.

No, promatramo li samo prometne nesreće sa smrtnim ishodom u gradovima, udio osoba starijih od 65 godina je 38 posto, dok je udio pješaka blizu 60 posto.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.