Gume za sva godišnja doba: preporučuje se samo polovica, četiri uz ozbiljne sigurnosne rizike
SVE O GUMAMA ZA SVA 4 GODIŠNJA DOBA!!! Ne traju sve jednako dugo - ima i yeško problematičnih. PROČITAJTE OBAVEZNO
Sve popularnije gume za sva godišnja doba moraju se ponašati iu zimskim i ljetnim uvjetima vožnje, kao i po kiši tijekom svih godišnjih doba.
Napisao: Matjaž Gregorič
Dizajn cjelogodišnjih guma stoga je veliki izazov za razvojne odjele gumara, a ujedno, zbog sve blažih zima, kada barem u nizinama gotovo da više nema snijega, one su sve popularnije među vlasnicima automobila jer na taj način izbjegavaju zamjenu prije i nakon završetka zimske sezone i s time povezane troškove.
Na ovogodišnjem testu konzorcija auto-moto klubova, u kojem sudjeluje i AMZS, pod lupom je bilo 16 guma dimenzija 225/45 R 17 koje su namijenjene automobilima niže srednje klase te kompaktnim i srednjim terencima i crossoverima.
Četvrtina dobra, a četvrtina loša
Prema rezultatima ovogodišnjeg testa, četiri gume su klasificirane kao visoko preporučljivo, dok su četiri dobile ocjenu ne preporučljivo. Također, četiri gume ocijenjene su kao preporučene, a četiri kao preporučene s ograničenjima. Najočitije razlike bile su u kočenju, kako na suhim tako i na mokrim cestama te na snijegu. Samo kočenje pokazuje koliko je teško konstruirati gumu koja bi se dobro pokazala i na vrućem asfaltu s temperaturom od 50 stupnjeva Celzijevih, na snježnoj i zaleđenoj cesti na -15 stupnjeva Celzijevih te na mokroj jesenskoj cesti s velikom količinom vode.
Neke su gume dovoljno uravnotežene da se dobro ponašaju na svim površinama i na svim temperaturama, ali nisu sve. Na suhoj cesti razlike su na prvi pogled relativno male; put kočenja od 100 km/h do zaustavljanja na najlošijoj gumi na suhom je "samo" 7,5 metara dulji od najbolje, ali kada automobil s gumama Pirelli stoji, automobil s gumama Barum i dalje vozi brzinom od 40 km/h.
Na mokrom asfaltu razlika između najbolje i najlošije gume pri kočenju od 80 km/h je oko 11,5 m, što znači da se automobil s Ariv gumama još kreće brzinom od 41 km/h kada je automobil s Continental gumama već zaustavljen. Potencijalna šteta koja može nastati u sudaru od 41 km/h može biti vrlo velika.
Na snježnoj cesti zanimljivo je da razlike među gumama - osim onih najlošijih - nisu tako velike. Druge najlošije gume u ovom mjerenju - Pirellijeve - s brzine od 30 km/h na snježnoj cesti zaustavljaju manje od metar duže od najboljih guma - Nexenovih - ali najlošija guma na testu - Petlasova - ima 2,7 metara dulji put kočenja od druge najlošije i 3,5 metara dulji od najbolje na testu. To znači da automobil s Petlasovim gumama nije smanjio brzinu niti za pola kada je automobil s Nexen gumama već zaustavljen.
Ne traju sve jednako dugo
Među ekološkim svojstvima guma svakako je jedan od važnijih kriterija predviđeni vijek trajanja odnosno očekivani broj prijeđenih kilometara. Dobro prianjanje na suhim, mokrim i zimskim cestama uvelike je u suprotnosti s očekivanom kilometražom, dobro poznatim ciljem proizvodnje guma.
Ukupne ocjene pokazuju da četiri ukupno najbolje gume - goodyear vector 4seasons gen-3, continental allseasoncontact 2, pirelli cinturato all season SF 3 i bridgestone turanza all season 6 - u velikoj mjeri uspješno rješavaju ovaj ciljni sukob i postižu dobre rezultate u pogledu sigurnosti i ekoloških svojstava, ili djeluju na primjereno visokoj razini.
Četiri gume s oznakom not recommended - CST medallion all season ACP1, aplus AS909, arivo carlorful A/S i petlas multi action PT565 (proizvođači CST, APlus i Arivo dolaze iz Kine, Petlas iz Turske) - ne rješavaju ovaj sukob ciljeva, iako omogućuju veliki broj prijeđenih kilometara, ali nauštrb sigurnosti ili gripa.
Četiri gume s preporučenom ocjenom - michelin crossclimate 2, dunlop all season 2, BFgoodrich advantage all-season i viking fourtech plus - manje su uspješne u rješavanju navedenog objektivnog sukoba, no nijedna od njih nema očitih slabosti. Ove četiri gume mogu biti dobra alternativa najboljima ako odgovaraju vašem stilu vožnje ili vozačkim navikama. Među ove četiri gume malo se ističe Vikingova guma fourtechplus (Viking je Continentalov cjenovno pristupačni brand guma) koja kao relativno jeftina guma uz dobra ekološka svojstva pruža i zadovoljavajuće vozne karakteristike.
Gume vredestein quatrac pro+, barum quartaris 5, nexen n'blue 4season 2 i superia ecoblue2 4S, koje su ocijenjene kao manjkave ili preporučene s ograničenjima, imaju evidentne nedostatke u barem jednom od glavnih sigurnosnih podkriterija (suha cesta, mokra cesta, snijeg i led), o čemu treba voditi računa pri kupnji.