Kinezi nametnuli rat cijena! U Kini stoji 7000 eura, a u Europi 19.450 i usprkos tome Dolphin Surf sije strah među europske proizvođače auta
Kvalitetni i cjenovno pristupačni modeli iz Kine idućih će godina značajno uzdrmati karte na europskom tržištu.
Udio "kineza" u EU porastao je s 2,9% početkom 2024. na 4,8 % u prva četiri mjeseca 2025.
Kineski div manjim električnim modelima pojačava cjenovni pritisak na europske proizvođače.
BYD je u bitku za europske kupce ušao s novim valom manjih i cjenovno iznimno pristupačnih električnih vozila, kojima cilja izravno na segment kompaktnih automobila, gdje se elektrifikacija tek budi.
Posljednji primjer je Dolphin Surf, europska verzija popularnog urbanog modela Seagull, koji u Kini košta manje od 7000 eura. Iako su europske cijene više zbog logistike i poreza, BYD-ov pristup ostaje izrazito agresivan – posebice s obzirom na to da su veliki europski proizvođači još uvijek ograničeni na skuplje modele.
"Kompaktni električni automobili sljedeća su granica elektrifikacije u Europi", rekla je Stella Li, potpredsjednica BYD-a, na nedavnom predstavljanju modela u Ujedinjenom Kraljevstvu. Istaknula je kako su manji automobili ključ masovnog prelaska na električni pogon, no visoke cijene to dosad koče.
Dok Renault, Volkswagen, Citroën i drugi tek pripremaju svoje pristupačne električne modele za iduću godinu, BYD već gradi svoju prisutnost – tiho, ali učinkovito. Osim Europe, cilja i na Japan, gdje će sljedeće godine ponuditi još jeftiniji električni kei car, manji od Dolphina.
Iako su kineski brendovi suzdržani u pogledu cijena u Europi zbog carina koje je EU počela postupno uvoditi, brojke pokazuju da njihov utjecaj raste. Prema Schmidt Automotive Researchu, zajednički tržišni udio BYD-a i drugih kineskih proizvođača u EU porastao je s 2,9% početkom 2024. na 4,8% u prva četiri mjeseca 2025.
Analitičari upozoravaju da cjenovni pritisak još nije dosegao vrhunac. Očekuje se daljnji pad cijena u nadolazećim godinama jer europski proizvođači ubrzavaju uvođenje jeftinijih litij-željezo-fosfatnih (LFP) baterija i rade s kineskim inženjerima na ubrzanju razvoja vozila.
"Kada se ovi novi modeli pojave na tržištu, doći će do deflacijskog učinka – cijene će pasti", predviđa automobilski analitičar Matthias Schmidt.
Neki menadžeri kineskih automobilskih kompanija čak upozoravaju da bi se rat cijenama iz Kine mogao proširiti i na Europu. No zbog trgovinskih napetosti između EU i Pekinga, koji uvodi sve strože mjere, dinamika cijena uskoro bi se mogla promijeniti.
Kineska je strana već predložila Bruxellesu dobrovoljni sustav kontrole cijena kao alternativu višim carinama, no ostaje nejasno hoće li EU uopće prihvatiti takav pristup.
Unatoč mogućim ograničenjima, analitičari su jednoglasni: kvalitetni i cjenovno pristupačni modeli iz Kine idućih će godina značajno uzdrmati karte na europskom tržištu, gdje kupci sve više traže pristupačna rješenja za električnu mobilnost.
Dimenzije i veličina
Dolphin Surf dugačak je 3990 mm i širok 1720 mm, što ga čini znatno većim od gradskih automobila kao što su Dacia Spring (3701 mm i 1583 mm) i Leapmotor T03 (3620 mm i 1652 mm). Renault 5, još jedan automobil koji gazi granicu veličine između klase gradskih automobila i superminija, nešto je kraći, ali širi s 3922 i 1808 mm.
DIMENZIJE
Duljina 3990 mm
Širina 1720 mm
Broj sjedala 4
Prtljažnik 308-1037 litara
Prtljažnik od 308 litara velik je za klasu, jednak je Dacia Springu i gotovo 100 litara više nego što imate u Leapmotoru T03.