Bosch postigao presudan napredak u tehnologiji dizelaša

Čak i danas, kompaktni automobil klase Golf opremljen Boschevom dizelskom tehnologijom ispušta u prosjeku tek 13 miligrama dušikovih oksida po kilometru u RDE ciklusima, a to je približno jedna desetina propisanog ograničenja koje će se primjenjivati od 2020. godine

12. 7. 2018

Ono što čini to postignuće toliko uzbudljivim činjenica je da su Boschevi inženjeri postigli te rezultate usavršavanjem već postojećih tehnologija. Nisu potrebne dodatne komponente koje bi povećale trošak. „Pomičemo granice onoga što je tehnički izvedivo. Opremljena Boschevom najnovijom tehnologijom, dizelska vozila bit će svrstana u vozila s niskim emisijama, a ipak će ostati povoljna”, rekao je Boschev glavni izvršni direktor dr. Volkmar Denner.

Kada će kupci moći nabaviti dizelsku tehnologiju?
Novi Boschev dizelski pogonski sklop uglavnom se temelji na komponentama koje su dostupne na tržištu ili koje će se uskoro početi proizvoditi. Stoga je odmah dostupan kupcima i ima mogućnost uklapanja u proizvodne projekte. Dijelovi te tehnologije već su sadržani u novim serijski proizvedenim vozilima, u kojima već postižu sjajne rezultate. U Boschu smatraju da će tehnologija predstavljena u ispitnim vozilima postati standardna oprema za dvije do tri godine, a do tada će se dizelska vozila postupno približiti ograničenju od 13 miligrama za emisije dušikovih oksida u RDE ciklusu. Bosch već aktivno pridonosi mnoga saznanja 300 RDE projektima u kojima sudjeluje s proizvođačima automobila, koje će pravovremeno obavještavati o novom napretku.

Vi to zovete revolucijom, a onda kažete da će se dijelovi uskoro početi proizvoditi. Nije li to kontradiktorno?
Boscheva dizelska tehnologija temelji se na komponentama koje se već upotrebljavaju ili će se početi upotrebljavati u serijski proizvedenim vozilima. Presudni napredak temelji se na inteligentnoj kombinaciji optimizacije motora i obrade ispušnih plinova. Nisu potrebne dodatne komponente koje bi povećale cijenu pogonskog sklopa. Međutim, u načelu koncept vozila mora biti u skladu s normom Euro 6d temp ili Euro 6d, što znači da, primjerice, mora imati ugrađen sustav SCR AdBlue. Zahvaljujući novoj tehnologiji, dizelska će vozila ispuštati manje dušikovih oksida, očuvat će se njihova prednost u odnosu na benzinska vozila u emisiji CO2 te će ostati povoljna, uključujući i vozila kompaktne klase.

Ako Bosch uglavnom upotrebljava već postojeći hardver, kako to da je ova tehnologija predstavljena tek sada, a ne prije nekoliko godina?
Ono što je posebno ubrzalo napredak bila je nova vrsta RDE ispitivanja. No kako bi takva ispitivanja postala stvarnost, bila je potrebna nova tehnologija za mjerenje emisija vozila u cestovnom prometu. Pouzdani prijenosni sustav za mjerenje emisija (PEMS) za osobne automobile dostupan je tek od 2013. godine. I tek smo otad imali detaljnu predodžbu o tome na što se trebaju usredotočiti naši inženjeri i koje situacije u vožnji predstavljaju osobit izazov. Ispitivanja na cesti poslužila su kao katalizator za razvoj.

Kako nova tehnologija utječe na kvalitetu zraka u gradskim sredinama?
Kako bi doznali odgovor na to pitanje, predstavnici Boscha zatražili su od nezavisne inženjerske tvrtke preciznu analizu. Analizirala se kvaliteta zraka u četvrti Neckartor u Stuttgartu, ozloglašenoj zbog razine zagađenosti zraka. Rezultati analize podataka su jasni: kada bi sva dizelska vozila bila opremljena najnovijom Boschevom ispušnom tehnologijom, njihov udio u lokalnom zagađenju bio bi zanemariv te bi čak i u Neckartoru ostala u okviru ograničenja koja je propisao EU.

Može li se nova Boscheva dizelska tehnologija naknadno ugraditi?
Valja podsjetiti da je uspjeh Boscheva vozila za demonstraciju bio moguć jedino zahvaljujući kombiniranju raznih značajki u cjelokupnom paketu. U tom pogledu, nema smisla naknadno ugrađivati pojedinačne komponente. U načelu, koncept vozila mora biti u skladu s normom Euro 6d temp ili Euro 6d, što znači da, na primjer, mora imati ugrađen sustav SCR AdBlue.

Čime se nova dizelska tehnologija izdvaja od ostalih?
Dosad su dva čimbenika sprječavala smanjenje emisija dušikovih oksida dizelskih vozila. Prvi je stil vožnje. Boschevo tehnološko rješenje vrlo je prilagodljiv sustav za upravljanje protokom zraka za motor. Dinamičan stil vožnje zahtijeva jednako dinamičnu recirkulaciju ispušnih plinova. To se može postići upotrebom turbopunjača koji reagira brže nego konvencionalni turbopunjači. Zahvaljujući kombinaciji recirkulacije ispušnih plinova visokog i niskog tlaka, sustav za upravljanje protokom zraka postaje još fleksibilniji. To znači da vozači mogu voziti bez porasta emisija. Utjecaj temperature jednako je važan. Kako bi se osigurala optimalna pretvorba dušikovih oksida, temperatura ispušnih plinova mora iznositi više od 200 Celzijevih stupnjeva. Vozila tijekom gradske vožnje često ne uspijevaju doseći tu temperaturu. Bosch je stoga odabrao sofisticirani sustav upravljanja toplinom za dizelski motor. Njegovom upotrebom izvršava se aktivna regulacija temperature ispušnih plinova, čime se osigurava da ispušni sustav ostane dovoljno vruć da funkcionira unutar raspona stabilne temperature te da se emisije zadrže na niskoj razini.

Nije li ta tehnologija predstavljena prekasno da bi se spriječile zabrane vožnje?
Kako bi se poštovala ograničenja za zagađenje zraka na mjestima velike zagađenosti zraka kao što je Neckartor, potreban je niz mjera, koje podjednako uključuju smanjenje emisija vozila kao i mjere kojima se osigurava nesmetan protok prometa. Sve te mjere moraju se iskoristiti kako bi se izbjegle zabrane vožnje. Što se tiče dizela, sama uobičajena obnova voznog parka još će više smanjiti zagađenje uslijed emisije dušikovih oksida. Uvjereni smo da nakon naše revolucije u budućnosti nitko neće moći uvesti opću zabranu vožnje za dizelska vozila u gradovima; dizelska će vozila zadržati svoje mjesto u gradskom prometu, bilo kod trgovaca ili vozača.

Je li ova složena tehnologija dostupna i u kompaktnim vozilima?
Bosch pretpostavlja da će cijena pogonskog sklopa biti otprilike slična cijeni modernog dizelskog pogonskog sklopa opremljenog sustavom SCR AdBlue. Značajno je da je novi dizelski pogonski sklop bio premijerno predstavljen u kompaktnom vozilu. Bosch vjeruje da će velik broj vozila koja upotrebljavaju novu dizelsku tehnologiju imati istisninu do 1,6 litara. To uključuje kompaktnu klasu. Sustav se, naravno, može nadograditi za veće klase vozila kao što su terenska vozila.

Kako će nova tehnologija utjecati na potrošnju sredstva AdBlue?
U ispitnom je vozilu potrošnja sredstva AdBlue otprilike 1,5 litara na 1 000 kilometara, čak i u sportskoj vožnji.

Kako će nova tehnologija utjecati na potrošnju goriva?
Cilj našeg inženjerskog rada bio je očuvati prednost dizelske tehnologije u emisiji CO2, te stoga i nižu potrošnju goriva dizelskih motora u usporedbi s benzinskima. U tome smo uspjeli. Boschevo ispitno vozilo ne troši više goriva od usporedivog dizelskog vozila.

Koliko je inženjerskog truda uloženo u novu dizelsku tehnologiju?
Tijekom zadnjih nekoliko godina otprilike 100 inženjera radilo je na novoj tehnologiji. Ukupni je trošak bio u iznosu od osam znamenki.

Izvor: BOSCH

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.