Tuga za Yugom i dalje traje u mnogih. Obilježena 15. obljetnica gašenja legendarnog jugoslavenskog auta

I nismo bili za drugo nego da vozimo Yugo! Ispratili su ga u vječna lovišta pjesmom "A sad adio"! I15 godina nakon prestanka proizvodnje mnogi ga se s nostalgijom prisjećaju. Ovo je njihov dan!

Proizvedeno ih je proizvedeno 794.428 primjeraka, a jedan manji dio zavrišio je i u SAD-u po cijeni od 3999 dolara!

Dana 11. studenoga 2008. posljednji Yugo sišao je s proizvodne trake kragujevačke Zastave, tvornica je završila u stečaju i u naručju talijanskog Fiata.

Tuga za Yugom i dalje traje u mnogih. Obilježena 15. obljetnica gašenja legendarnog jugoslavenskog auta Zastava automobili
14. 11. 2023

Amerikanci su vjerojatno bili uvjereni da je Yugo najgori automobil ikad napravljen, iako se preko Atlantika mogao kupiti za vrtoglavih 3990 dolara. No, to je samo dio priče o automobilu koji se uz manje izmjene održao gotovo tri desetljeća i bio jedino dostupno prijevozno sredstvo mnogih obitelji u bivšoj Jugoslaviji, pa je tako prošlo 15 godina od prestanka proizvodnje automobil koji je kobno utjecao na motorizaciju pokojne zemlje. Razvijen je u Kragujevcu kasnih 1970-ih uz izdašnu talijansku pomoć (mnogi su dijelovi posuđeni od Fiata 127) kako bi se popunila praznina između modela Zastava 101 i Zastava 850. Prvi prototip dovršen je u listopadu 1978. i tada je predstavljen predsjedniku Josipu Brozu-Titu, no proizvodnja je krenula tek s dvije godine zakašnjenja. U dužem periodu u Kragujevcu je proizvedeno 794.428 primjeraka.

Yugo je također bio jedini automobil iz istočne Europe koji se prodavao kao tvornički model u SAD-u, većina primjeraka napustila je tvornicu s 1,1-litrenim benzinskim motorom od 45 KS i ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa. U izboru su bile i izvedbe s benzinskim motorom radnog obujma 903 kubična centimetra, kao i snažniji 1,3-litreni benzinac. Uz uobičajenu verziju s troja vrata, proizvedena je i mala serija kabrioleta, navodno samo 200 komada.

Yugo je 1990-ih svakako pokazivao znakove zrelosti, no teška gospodarska kriza u zemlji i posljedično bombardiranje tvornice u Kragujevcu spriječili su ih u sastavljanju nasljednika. Tek 2008. u cijelu se priču umiješao Fiat i ponudio kupnju 67 posto tvrtke, dok je preostalih 33 posto vlasništva ostalo u srpskim rukama. Nekadašnja tvrtka Zastava automobili prestala je postojati, a na ruševinama je nastala tvrtka Fiat Automobili Srbija.Tvornica je "kobnog" 11. studenoga 2008. proizvela još devet Yuga, a posljednjeg su zaposlenici pospremili u suzama uz pjesmu A sad adio (A sad zbogom).

Prvotno je bilo najavljeno da će biti izložen u Povijesnom muzeju Zastave, uz mnoge druge važne modele, gdje se trebao pridružiti prvoj i milijuntoj Zastavi 101, trkaćim verzijama Zastavinih automobila i drugim modelima, ali od toga nije ostalo ništa. Navodno je cjelokupna povijest kragujevačke tvornice, zajedno s prototipovima i muzejskom zbirkom, opljačkana ili uništena.

Morda vas bo zanimal tudi pogovor, ki ga vodi Tilen Artač

 

Slovenska filharmonija  na tej povezavi.</

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.