Električni auti su i 3 x zmazaniji od hibrida! Njih 27 milijuna imaju isti ukupni ugljični otisak kao devet milijuna potpuno električnih vozila
To je ono što je predsjednik Toyote Akio Toyoda rekao o električnim automobilima - i nije bio nimalo snishodljiv.
Posebno je bio kritičan prema njihovom "ekološkom" otisku koji baš i nije tako dobar kako to političari žele pokazati.
Napisao: Gregor ŽVAB
Akio Toyoda, predsjednik Toyotinog upravnog odbora i unuk osnivača tvrtke, čak i tijekom ludila elektrifikacije ostaje vjeran svom uvjerenju: prisilni prijelaz s motora s unutarnjim izgaranjem na električne automobile (EV) nije pravi put.
Toyoda već godinama naglašava da bi prebrzi prijelaz na čisto električnu mobilnost mogao donijeti negativne posljedice za automobilsku industriju i zaposlenike diljem svijeta. Upozorava se da bi gubitak milijuna radnih mjesta u opskrbnom lancu mogao ugroziti stabilnost mnogih gospodarstava. Istodobno, on također inzistira na ekološkim argumentima: električna vozila još uvijek nisu tako čisto rješenje kao što se često prikazuje, budući da je emisijski otisak proizvodnje električnih automobila i njihovih baterija znatan.
“Jedno EV je ekvivalentno trima hibridima u smislu ugljičnog otiska”, tvrdi Toyoda. Otkako je prvi model Prius pušten u prodaju 1997., Toyota je prodala oko 27 milijuna hibrida, za koje procjenjuje da imaju isti ukupni ugljični otisak kao devet milijuna potpuno električnih vozila — ako se u jednadžbu uračunaju emisije povezane s proizvodnjom vozila i baterija.
"Ako bismo proizveli devet milijuna električnih vozila u Japanu, to bi čak povećalo emisije CO₂, umjesto da ih smanji, zbog načina na koji se tamo proizvodi električna energija (uglavnom u termoelektranama)", dodaje Toyoda.
Kritičari nisu bili u pravu: Toyota ostaje na vrhu
Zbog sporijeg ulaska na tržište potpuno električnih vozila, Toyota se u više navrata našla pod lavinom kritika, a neki joj predviđaju i propast. No činjenice pokazuju drugačiju sliku — i 2024. Toyota će petu godinu zaredom biti najveći proizvođač automobila na svijetu.
Iako zaostaje za konkurencijom u prodaji EV, vodeću poziciju zadržava prodajom hibridnih i još uvijek vrlo popularnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Posljednji primjer je gradski model Aygo X koji se kao puni hibrid sada smatra vozilom s najmanjim ugljičnim otiskom među svim automobilima bez plug-in punjenja.
Toyoda također inzistira na tome da električna vozila nikada neće prijeći 30 posto tržišnog udjela i poziva na veći fokus industrije na razvoj hibridnih rješenja i sintetičkih goriva. Iako priznaje da je vodikov model Mirai bio komercijalni neuspjeh, Toyota još uvijek vidi veliki potencijal u vodiku — čak iu kombinaciji s motorima s unutarnjim izgaranjem. Tvrtka radi s BMW-om na pripremi prvog serijskog modela na vodik, koji bi trebao stići 2028. godine.
Toyota razvija sve vrste pogonskih sklopova — i nastavlja uživati u vožnji
Kao jedan od najvećih proizvođača automobila na svijetu, Toyota ima dovoljno financijske i razvojne snage da istovremeno unaprijedi svoje hibridne pogone i proširi ponudu potpuno električnih vozila. Obitelj električnih bZ brzo se širi, s nedavnim dodacima bZ Woodland i električnih C-HR modela. Luksuzni brend Lexus nedavno je predstavio novi električni ES i obnovio RZ. Prema izvješću Bloomberga, još dva nova električna vozila za američko tržište stići će na tržište do 2027. godine.
Ali u Toyoti nisu zaboravili ni na strast vožnje. Izvršni direktor tvrtke Koji Sato nedavno je izjavio: "Automobil nije auto ako ne nudi užitak u vožnji." Sljedećih godina možemo očekivati redizajniranu Supru, oživljenu Celicu, a možda čak i novi MR2, na što ukazuje predstavljanje prototipa sa središnje postavljenim motorom. Lexus, s druge strane, planira dolazak cestovnog automobila u stilu GT3, vjerojatno sa snažnim V8 motorom.
Osim toga, najavljen je i povratak popularnog FJ Cruisera, što dodatno učvršćuje reputaciju Toyote kao jednog od najopsežnijih automobilskih portfelja u globalnoj industriji.