I s besplatnom naftom Eurosuper u Hrvatskoj ne može biti jeftiniji od 6 kn i nikad ga nećemo moći kupiti za 1,34 kn kao Amerikanci ili za 4,20 kn kao Rusi

Nafta s tankera ide i ispod 0 kuna, a mi ćemo i dalje benzin masno plaćati! Ako ste se ponadali da ćete kupovati jeftinije gorivo zbog toga što barel nafte ide za džabe, grdo ste se prevarili. U najboljem scenariju Eurosuper 95 može pojeftiniti još maksimalno za 1,83 kn, jer Država se osigurala s fiksnim nametima, 25 % PDV, trošarina 1,35 kn, Željeznica 0,30 kn, Hrvatske autoceste 0,60 kn, za Hrvatske ceste 0,60 kn...

I s besplatnom naftom Eurosuper u Hrvatskoj ne može biti jeftiniji od 6 kn i nikad ga nećemo moći kupiti za 1,34 kn kao Amerikanci ili za 4,20 kn kao Rusi Malezijsko ministarstvo gospodarstva/ministar
28. 4. 2020

Napisao: Borut Černelić

Foto: Pixabay

 Država se svog kolača ne odriče, a u litri goriva plaćamo i Hrvatske željeznice 0,30 lipa, Hrvatske ceste 0,60 lipa, Hrvatske autoceste 0,60 lipa, PDV od 1,77 kn, trošarinu od 1,35 kn. Trenutno državi kroz različite fiskalna i parafiskalna davanja dajemo 4,62 kune, a razlika od 3,23 kune ide proizvođaču, transporteru i trgovcu. Država zna uzeti i iznad 62 posto prihoda od litre Eurosupera 95, a sad trenutno kasira 58,86 posto na litri Eurosupera 95 koji stoji na crpkama 7,85 kuna. Taj postotak, kao i iznos varira naravno od troškova iz takozvanog proizvodnog lanca. Nažalost, država je većinu svojih apetita osigurala kroz fiksne parafiskalne namete, kroz takozvane trošarine i ne samo za sebe, već i za željeznicu, ceste i autoceste. PDV je uvijek 25 posto.

 

 

KOLIKO KOME OD LITRE EUROSUPERA  SVIBANJ 2020.

1. MALOPRODAJNA CIJENA                7,85 kn
2. PDV 25%                                          1,57 kn
3. CIJENA BEZ PDV-a                           6,28 kn
4. AGENCIJSKA NAKNADA                  0,20 kn
5. CIJENA BEZ NAKNADE                     6,08 kn
6. NAKNADA ZA CESTE                        0,60 kn
7. CIJENA BEZ NAKNADE                     5,68 kn
8. NAKNADA ZA AUTOCESTE              0,60 kn
9. CIJENA BEZ NAKNADE                     5,08 kn
10. TROŠARINA                                  1,65 kn
11. CIJENA BEZ TROŠARINE               4,03 kn

UKUPNA DAVANJA DRŽAVI                4,62 kn
UKUPNO PROIZVOĐAČ                       3,23 kn

 

UDIO

DRŽAVA                                              58,86 %

PROIZOĐAČ                                        41,14 %

NAMETI IZ LITRE GORIVA
0,20 kn za financiranje agencije za obavezne naftne zalihe
0,60 kn za troškove Hrvatskih cesta
0,60 kn za troškove Hrvatskih autocesta
1,65 kn trošarina
25% PDV

 

 

 

1.         Vađenje nafte (ilustracija bušotina)

Hrvatska godišnje troši oko 5 milijuna tona sirove nafte, od čega se oko 20 posto (nešto manje od milijun tona, a još 1990. domaća je proizvodnja iznosila 2,5 milijuna tona) proizvodi Ina na 34 naftna polja u Hrvatskoj, dok se preostalih 80 posto nafte uvozi. Prosječni trošak vađenja nafte za Hrvatsku iznosi 35 lipa po litri, na Bliskom istoku 7 lipa.

 

2.         Utovar na tanker (ilustracija tanker)

Kad se nafta utovari na tanker ili upumpa u naftovod, ona postaje burzovna roba, s dnevno kotiranom svjetskom cijenom, koja je u vrijeme pisanja ovog teksta iznosila 28 dolar za barel (160 litara). Cijena litre prerađenog benzina je 2,01 kuna (uključujući i troškove vađenja nafte)

 

3.         Transport (ilustracija Omišalj)

Najveći dio sirove nafte u Hrvatsku dolazi tankerima iz ruske crnomorske luke Novorosijsk, preko Bospora i Dardanela, do luke u Omišlju. Trošak tog transporta iznosi 4 lipe po litri benzina.

 

4.         Interni transport (ilustracija cijevi)

Kad nafta prispije tankerom u luku Omišalj, kojom operira  Janaf, mora se uskladištiti u tankove i/ili transferirati naftovodom do riječke rafinerije u Urinju. Janafov trošak skladištenja i prijevoza naftovodom dostiže 3 lipe po litri benzina.

 

5.         Rafinerijska prerada (ilustracija rafinerija)

 Trošak rafinerijske prerade nafte, s primarnim skladištenjem proizvedenih naftnih derivata dostiže 38 lipa po litri benzina.

 

6.         Veleprodajna i maloprodajna marža (ilustracija pištolji na benzinskoj)

Troškovi veleprodaje u prosjeku dostižu oko 15 lipa, a maloprodaje do 25 lipa. Naftašima pripada maksimalan profit od 20 lipa po litri benzina.

 

7.         Tržišna cijena na Mediteranu (ilustracija burza)

Maloprodajna cijena naftnih derivata u Hrvatskoj (koja pokriva troškove od točke 1. do 6.) zavisi od prosječne srednje cijene naftnih derivata, prosječnom tečaju dolara i troškovima skladištenja i manipulacije u fiksnom iznosu od 16 lipa po litri benzina.

 

8.         Naknada za Handu (ilustracija)

Hrvatska agencija za obvezne zalihe nafte i naftnih derivata, fiksno uzima 20 lipa po litri benzina.

 

9.         Naknada za ceste i autoceste (ilustracija autoceste)

Tu je i parafiskalni namet za Hrvatske ceste (u iznosu od 60 lipa po litri benzina) te u istom iznosu za Hrvatske autoceste, ukupno trošak cestara od 1,20 kuna po litri benzina.

 

10.      Trošarina

Posebni porez na naftne derivate, poznat kao trošarina, utvrđen je u fiksnom iznosu od 1,65 kuna po litri benzina.

 

11.      Porez na dodanu vrijednost (PDV) (ilustracija)

Kad se zbroje sve prethodne stavke koje sudjeluju u formiranju maloprodajne cijene naftnih derivata, a koje u slučaju motornog benzina Eurosuper 95 iznose 6,29 kune po litri, na njih se mora obračunati PDV, najizdašniji porezni prihod države. Po svakoj litri benzina država ubire 1,77 kuna.  Sve to rezultira cijenom na crpkama Eurosupera 95, na dan pisanja ovog teksta, u iznosu 7,85 kuna po litri.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.