I lava je lakše ukrotiti nego Lupina. Kakva samo priča o našem Andy Warholu! Zrela faza čudesnog artista, od Zagorja do Amerike i natrag

Duh iz Lupinove umjetničke boce iznova je pušten. Nikada on nije bio samo umjetnički fotograf koji je objektivom “skidao” žene. Svjedoči to njegov ogroman opus koji uključuje i crteže, slike, skulpture, instalacije, umjetnički namještaj, svakodnevne uporabne stvari osmišljene na njegov poseban, artistički način... I nikada ne miruje, sad je „zarobljen“ koronom i globalnim zatopljenjem. "Apokaliptični svijet" i "Kataklizma" nadovezuju su na sve ono što je tijekom burnog života stvarao prije svega umjetnik, ali i šampion karatea, rimski tjelohranitelj, sex simbol njujorškog Downtowna. Heavy metal art, "švasanje", a ne samo nježno korištenje dlijeta. A sve je započelo u našem Startu, vijestima i dnevnikom jednoga raskalašenog i uzbudljivoga života koji je odraz nepresušnog umjetničkog talenta, lucidnosti i ogromne energije, i ne staje.

I lava je lakše ukrotiti nego Lupina. Kakva samo priča o našem Andy Warholu! Zrela faza čudesnog artista, od Zagorja do Amerike i natrag Lupino
14. 2. 2021

Napisali: Krunoslav Ćosić i Igor Stažić

Foto: Lupino. Krunoslav Ćosić, Ivan Posavec

Stephan Lupino najpoznatiji je po fotografiranju i aktovima žena, no njegov opus posljednjeg desetljeća bitno je drukčijeg narativa. Zrela faza odvela ga je u posve nova područja. I u njima odlično pliva. On zapravo nikada nije bio samo umjetnički fotograf koji je objektivom nešto drukčije “skidao” žene. Svjedoči to njegov ogroman opus koji uključuje i crteže, slike, skulpture, instalacije, umjetnički namještaj, svakodnevne uporabne stvari osmišljene na njegov poseban, artistički način... I nikada ne miruje. S Lupinizmom, autorskim izričajem u kojem su prevladavale drvene i metalne skulpture njegovih muza, žena, doživio je vrhunac pred dvije godine.
I lava je lakše ukrotiti nego "vuka"
Visoke i vitke žene omiljena su bila Lupinova tema i sušta suprotnost njegovu fotografskom izričaju na koji nas je bio do tada navikao. Senzacionalna izložba u „Klovićevim dvorima“ to je najbolje otkrila. I nije riječ tu o nikakvom spektaklu i umjetničkom performansu, već o zrelom umjetniku koji se predstavio u svom sveukupnom radu. Bilo je naprosto pogrešno očekivati da će tu Stephan Lupino pronaći umjetnički mir. Koliko god su visoke i vitke ženske figure posljednjih godina bile omiljena Lupinova tema, koliko god je baš s tim opusom zaokruživao umjetnički pravac kojeg je i nazvao "Lupinizmom" toliko je bio svjestan da njegov nemiran duh naprosto ne može prihvatiti konstantu. Za njega je svijet vječita mijena. Stoga nimalo ne čudi što je iznova odlutao u osebujni umjetnički opus.

Lupino isijava i nadalje ogromnom i vulkanskom energijom svijet, onaj izazovni koji nagoni na novo… Duh iz Lupinove boce iznova je pušten i stoga ne čude njegove najnovije armagedonske serije „Apokaliptični svijet“ i „Kataklizma“. Posljednje dvije godine proročki najavljuje veliko zlo koje je napokon kao epilog njegovih umjetničkih preokupacija u 2020. donio koronavirus. Iznenađen je Lupino bio prvo s velikim požarima u Kaliforniji i Amazoni te globalnim zatopljavanjem. S „Planet Apocalypse“ je samo najavio smjer u kojem Svijet ide, sve više uništen ne samo od prirodnih katastrofa nego i od strane čovjeka.
Potvrdu božanskih, kozmičkih i mističnih misli Stephana Lupina prepoznali su i Andrew Hemingway, stalni profesor umjetnosti s Oxford University te Brendan Mac Mahon, gostujući profesor s Oxford University. Dali su kritički osvrt na kreacije Planet Fire i Planet Fire 2, koje je naš umjetnik nacrtao u vremenu prije pojave koronavirusa. Andrew Hemingway je istaknuo: - "Pravovremeno i drevno umjetničko djelo bilježi svijet u previranjima.
TIHI OČAJ
Naslikani sredinom 2019., prije nego što je stigao virus COVID-19, trodimenzionalni, visceralni ožiljci našeg opustošenog planeta otrovni su i zlonamjerni. Planet se pojavljuje kao pod mikroskopom dok ga zahvaća vatreni prsten. Zemlja je planet koji kipi od COVID-19, uz globalno zagrijavanje, zagađenje, krčenje šuma. Ovo je donkihotovsko nasljeđe sumnjivih svjetskih vođa koji u ime napretka sankcioniraju destruktivne politike. Propadanje i uništavanje ponovno pronalaze svoju platformu u najnovijem Lupinovom djelu ne baš tihog očaja.“ Lupino smatra kako je kroz povijest Kina bila izvor znanja i lijekova, a danas od tamo dolazi samo loše. Mistično je nacrtao sliku zmaja koji predstavlja Kinu, a suptilno je najavio dolazak virusa iz Kine koji je zaposjeo cijeli svijet. Uz iskrivljene i deformirane oblike života te izobličene lubanje uočava se scenarij za sudnji dan, za apokalipsu koja nagovještava kraj svega.
JURICA PAĐEN I AERODROM
Kreativnost Lupina prepoznao je i glazbenik Jurica Pađen pa se tako njegova kreacija nalazi na novom glazbenom albumu grupe Aerodrom. Četiri metalne skulpture bile su izložene prije dvije godine i na poznatoj plaži Zrće. Svoju ljubav prema majci i umjetnosti Lupino je ugradio u skulpturu Majka hraniteljica, poklonivši ju svojem gradu Varaždinu. Gotovo četiri metra visoka skulptura Majka hraniteljica postavljena je u varaždinskom naselju POS, ispred Sveučilišta Sjever. Sve su to neki novi momenti u tri i pol desetljeća dugoj kreativnoj umjetničkoj karijeri Varaždinca koji se mukotrpno uspinjao. Ovaj svestrani umjetnik kojeg je put vodio od rodnog Varaždina i Zagreba pa sve do New Yorka i natrag, prošao je sve ono što talentiranima treba. Ta silna energija s kojom i danas raspolaže naprosto je eruptirala Lupinizmom, a u posljednje dvije godine i njegovim aktivnim umjetničkim odgovorima na izazove i kataklizme s kojima se susrećemo. Sve to nije ništa drugo do ogledala njegova života. Lupinov odraz u staklu daleko doseže i oslobađa emocije. Teško je ostati nijem pred njegovim eksponatima i ne upitati se, a kamo sve to vodi. Dovoljno dugo i dovoljno napeto da je iz imena uspio stvoriti brend. Lupino je na svjetskoj likovnoj sceni prisutan dugi niz godina. Izlagao je u kultnoj galeriji Fine art Kolhammer-Maringer u Beču te u Münchenu i New Yorku, dva puta i u jednoj od naših najznačajnijih galerija - Klovićevim dvorima. Prvi put bilo je to još po njegovu povratku iz SAD-a.
OD ZAGORJA DO AMERIKE
To su u onovremenom Zagrebu, u post Titovoj Jugoslaviji, bila odškrinuta vrata u onaj svijet, kolokvijalno zvan ‘slobodni Zapad’, gdje se događaju ‘prave stvari’, nedostižan i dalek, a odjednom tu je pred nama. Sad je Lupino bitno drukčiji.
Njegovi novi radovi to otkrivaju. I nije tu riječ ni o kakvom spektaklu, već o zrelom umjetniku. Ovaj svestrani kreativac kojeg je put vodio od rodnog Varaždina i Zagreba pa sve do New Yorka prošao je sve ono što talentiranima treba. Nije bilo baš lako biti “vunbacitel” u američkim klubovima, no baš ga je težak život i borba za dokazivanjem čeličila. Danas je Lupino možda samo na prvi pogled drukčiji. Teme koje obrađuje su nove, no on im prilazi i dalje na strastveni način. Lupino, državni prvak u karateu, izbacivač iz njujorških kultnih noćnih klubova, umjetnički fotograf i skulptor raspolaže s nevjerojatnom količinom energije koju najbolje krati radom.

Što kažu o Lupinu svjetski kritičari i umjetnici:

Brendan Mac Mahon, "Oxford University": - Zemlja je planet koji kipi od COVID-19, uz globalno zagrijavanje, zagađenja, krčenja šuma. Lupino donkihotovski raskrinkava zlodjela sumnjivih svjetskih vođa na impresivan umjetnički način.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.