ŠOK! Prije samo 7 godina Dacia Sandero stajao je samo 7000 eura, danas u mnogim europskim zemljama prelazi i 14.000 eura
Rumunjski auto s francuskom tehnologijom bio je primjer kako EU može proizvoditi jeftine i dostupne aute, domas tome više nije tako.
Jučer je to bio automobil za široke mase, a danas simbolizira bolnu istinu europskog tržišta automobila.
Europa se suočava sa stvarnošću koja je prije desetak godina bila nezamisliva: kupnja novog automobila postala je luksuz za mnoga kućanstva. Cijene vozila posljednjih su godina porasle, no kupovna moć ih nije pratila. U središtu ove priče bio je automobil koji se donedavno smatrao popularnim - Dacia Sandero.
U posljednjih sedam godina cijena Sandera se udvostručila. Nekad početni model s početnom cijenom od oko 7000 eura danas u mnogim europskim zemljama prelazi 14.000 eura, a ponegdje i 15.000 eura - i to bez većih promjena u osnovnoj opremi. Plaće u međuvremenu nisu zadržale korak, postavljajući pitanja o dostupnosti osnovne mobilnosti za europske građane.
Trend se ne tiče samo rumunjskog proizvođača. Od početka pandemije cijene novih automobila konstantno rastu, a val poskupljenja zahvatio je gotovo sve marke i tržišta. S druge strane, proizvođači poput Forda u potpunosti su ukinuli nekoć masovno popularne modele poput Fieste i prebacili se na strategiju "manje prodaje, veći profit". Sve je manje pristupačnih automobila, a sve više premium modela s većom maržom.
Pooštravanje ekoloških zahtjeva, velika ulaganja u elektrifikaciju, inflacija i nestašica poluvodiča početkom desetljeća samo su pojačali trend. Automobilska industrija trenutno je u fazi u kojoj se svaka inovacija, svaki novi standard pretvara u konačnu cijenu za kupca.
U tom kontekstu, Dacia ostaje jedan od rijetkih proizvođača koji se i dalje fokusira na jednostavnost i racionalnost. Do prije dva mjeseca Sandero je nekoliko godina zaredom bio najprodavaniji automobil u Europi u segmentu privatnih kupaca, što potvrđuje njegovu privlačnost, ali i pokazuje koliko je još malo zaista pristupačnih opcija.
Kineski proizvođači kao što su MG i Omoda već su počeli osvajati tržišni udio u ovom vakuumu s modelima koji nude elektrificirane pogonske sklopove po nižim cijenama. Europski kupci, naviknuti na izbor, sada sve više traže jeftinije alternative, čak i ako dolaze izvan tradicionalnih okvira.
U budućnosti će situacija vjerojatno biti još složenija. Sljedeće godine očekuje se da će novi Sandero dobiti hibridni pogon sličan Renault Cliu, što će nedvojbeno povećati njegovu korisnost, ali vjerojatno i cijenu.
Ako je Sandero nekada bio simbol cjenovne pristupačnosti, danas postaje simbol realnosti europskog tržišta, gdje ni najosnovniji automobili više nisu tako osnovni, a pogotovo nisu jeftini.