Uzbuna u Njemačkoj: prijavljuju elektro aute na jedan dan, pa ih odjavljuju! Umjetno napuhavanje prodajnih rezultata električnih automobila
Prevara! Raste tržište elektro auta? Samo na papiru, u stvarnom životu falsificiraju se brojke.
Njemačko udruženje automobilske industrije (ZDK) bilježi značajan porast kratkoročnih registracija električnih automobila i vozila.
Gotovo svaki četvrti novoregistrirani automobil u listopadu bio je registriran samo kratko vrijeme, u svrhu statistike prodaje, a ne za krajnje kupce, napominje ZDK. „Ovo je jasan znak upozorenja da tržište trenutno ne raste iz stvarne potražnje kupaca, već ga prvenstveno pokreću umjetni poticaji proizvođača i trgovaca. Kada je četvrtina novih registracija zapravo 'za vlastiti račun', to pokazuje koliko su privatni i poslovni kupci zapravo nevoljki, posebno kada je riječ o električnim automobilima“, objašnjava predsjednik ZDK-a Thomas Peckruhn.

Kratkoročne registracije proizvođača i trgovaca provjerena su metoda za postizanje modelnih i tromjesečnih ciljeva, a posebno za poštivanje strogih propisa o emisiji CO2 za vozni park, što je također posljedica nedostataka europskih propisa o voznom parku, koji se bave samo ponudom, a ne i potražnjom.
Trenutna dinamika kratkoročnih registracija neobično je jaka, prema ZDK-u. Struktura registracija Savezne uprave za motorni promet (KBA) pokazuje da su stope rasta baterijskih električnih vozila znatno precijenjene. U prvih deset mjeseci ove godine samoregistracije električnih automobila od strane proizvođača i trgovaca porasle su za 51 posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine - na 102.520 vozila.

Prema automobilskom udruženju, broj samoregistracija proizvođača električnih vozila povećao se za dva i pol puta u usporedbi s istim desetomjesečnim razdobljem 2023. godine, dosegnuvši 54.872 vozila. U istom razdoblju, broj novih privatnih registracija baterijskih električnih vozila smanjio se za 7 posto, a broj komercijalnih registracija (prilagođen samoregistracijama) smanjio se za 6,4 posto.
Brojke stoga jasno pokazuju da proizvođači trenutno sami snose značajan dio tereta prodaje. „Privatna i komercijalna potražnja ostaje vrlo niska i ne razvija se ni približno tako dinamično kao što bi bilo potrebno za stabilno tržište“, naglašava Peckruhn.

Postoji i neželjena nuspojava: veliki broj samoregistracija u segmentu baterijskih električnih vozila primjetno utječe na preostale vrijednosti rabljenih električnih automobila. Veliki broj vozila s kratkoročnim registracijama vraća se na tržište nakon samo nekoliko mjeseci po znatno sniženim cijenama – i snižava ukupnu razinu cijena u segmentu rabljenih automobila, napominje ZDK. To uzrokuje dodatnu nesigurnost među privatnim i poslovnim kupcima te dodatno otežava stabilan razvoj tržišta.
U Njemačkoj autoindustrija i trgovci suočavaju se s pritiskom da ispune sve strože europske ciljeve za emisije CO₂ za nove automobile. Domaća asocijacija trgovaca vozilima Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) tvrdi da je gotovo jedan od četiri nova registrirana BEV u listopadu 2025. bila „samoregistracija” od strane proizvođača ili dilera – odnosno vozilo registrirano bez stvarne isporuke krajnjem kupcu.
ZDK navodi da takve registracije pomažu proizvođačima da poboljšaju svoj prosjek emisija CO₂ („fleet average“) te time smanje rizik od milijardskih kazni koje bi mogle nastati ako prosjek bude iznad granice.
Međutim, ova praksa još nije javno dokumentirana kao namjerni standardni postupak registracije pa odjave radi smanjenja CO₂ prosjeka, već se javlja kao „upozorenje“ industrije da brojke o BEV-registracijama možda ne odražavaju stvarnu potražnju.
S druge strane, njemačka vlada raspravlja i o odsustvu kazni za proizvođače automobila u 2025. godini, jer su sve veći pritisci i investicijski troškovi za transformaciju industrije. Zaključno: dok postoji vjerodostojan podatak da se događaju registracije koje služe proizvođačima da unaprijede klimatsku bilancu, ne postoji potvrda da se sustavno registriraju i zatim „odjavljuju“ neprodani BEV-ovi kao strategija za izbjegavanje CO₂-kazni.