Snažan udar munje i na samog Lava, ili kako je Opel onako tiho i neprimjetno preskočio Peugeot - sve naoko isto kod brata blizanaca, no tako različito
Test: Opel Grandland 1.2 Turbo Hybrid 48V GS - Povratak njemačkim vrijednostima. Najveći Opelov SUV starta od 34.490 eura i vjerna je ako ne i bolja preslika Peugeota 3008!
Potpuno redizajniran, Opelov najveći crossover sada je veći i tehnološki napredniji. Hoće li to biti dovoljno za povratak nekadašnje slave?
Do sada je Opel Grandland bio stvarno velik samo po imenu, au prvoj generaciji Opelova genetika bila je ukorijenjena u zajedničkoj jezgri koncerna Stellantis.
Napislali i snimili: Igor Stažić i Matjaž Gregorič
Trenutno je Grandland najbolji i najveći Opelov model, no začudo ne postoji verzija sa sedam sjedala. Opel će ih imati 7, ali u Fronteri koja samo što nije stigla na hrvatsko tržište.
Otkako se Opel pridružio golemoj grupi Stellantis, "njemačka marka" učinkovito je iskoristila dostupne platforme za automobile, ali ovo je prvi put da je Opel tu na samom početku nove arhitekture. Automobil možda dijeli ime i segment s prethodnim Opel Grandlandom, ali predstavlja veliki korak naprijed u smislu tehničkih elemenata i dizajna.
Najnoviji Opel Grandland dostupan je u potpuno električnom i blago hibridnom obliku. Mi smo imali prigodu detaljnije se upoznati s blagim hibridom. Onim kojeg pokreće sveprisutni 1.2 litarski benzinski agregat potpomognut i hidridnim elektro pogonom.
Sudeći po njegovoj samouvjerenoj vanjštini, rekao bih da je njemačka marka automobila na pravom putu. Čini mi se da je prethodni Grandland donekle bio prisiljen popuniti prazninu u Opelu nakon umirovljenja Insignije, a sličnost s francuskim rođakom, Peugeotom 3008, bila je sve samo ne blistava. Grandland je praktičan i cijenom privlačan obiteljski SUV, ali nije osobito zanimljiv za vožnju
Veći i grandiozniji
Kao što smo spomenuli, od prošle jeseni svježi Grandland veći je od prethodnika, dužinom ga premašuje za čak 17,3 centimetara i iznosi 4,65 metara. Ali veličina nije sve što ovaj automobil želi i može pokazati. Grandland je prvi Opel na novoj Stellantisovoj STLA Medium platformi. Proširio se za gotovo pet cm, a sa 164 cm ujedno je i 3,5 cm viši. Novi Grandland koristi brojne dizajnerske elementne s koncepta Opel Experimental, poput prednje 3D Vizor maska s osvijetljenim logotipom “munje”, ali i trajno osvijetljen (crveno) natpis Opel na stražnjem dijelu. Zabavno, nebično, za mnoge vau, ali za neke konzervativnije i kičasto. Sa svijetlima vas i pozdravlja i ozdravlja.
Motor je malen zapreminom, no to se u ovom slučaju i ne primjećuje tako kao kod nekih drugih Stellantis model. Očito su inženjeri uspjeli na Grandlandu optimizirat moći naoko ovog nejakog agregata. Koristi i Stellantisovi platformu STLA Medium koju ćete također naći korištenu za Peugeot 3008. Ova dva automobila dijele užasno mnogo toga, ali čak i kada dobro pogledate, malo je toga na površini što bi sugeriralo da je to slučaj. Dobro su to zakamuflirali i rekao bi površni promatrač kako je riječ o dva posve različita auta, no u biti to je jedan te isti auto. Dakako, najdrastičnija razlika odnosi se na ime!
Što mi mislimo o Opel Grandlandu
Opel Grandland veliko je poboljšanje u odnosu na original od prije 5 godina. Ima impresivnih dodataka za obitelj. Praktičan je. Razine opreme su pristojne, a najnoviji Grandland ima mnogo otmjeniji izgled. Već na prvi pogled jasno je da su ga stilisti željeli distancirati od konkurencije iz grupacije, pa su mu dali agresivan izgled sprijeda, gdje najviše dolaze do izražaja prednja svjetla sa svjetlećim diodama i svjetleće Opelove munje, dok više nema kromiranih elemenata koji su "krasili" prethodni Grandland.
A dinamičan je sve do elegantnog stražnjeg dijela, gdje su svjetlosna tijela, među kojima je i sjajni natpis Opel ispod prozirne plastike, razapeta cijelom širinom blago kupeovski zakrivljenih prtljažnih vrata ispod kojih se krije prostran i uredan prtljažnik.
Grandland ima odličan koeficijentom otpora od 0,28, što je fenomenalno za jedan tako gorostasan SUV. Mnogi od Grandlandovih MHEV rivala neće uspjeti postići 50 mpg u kombiniranom ciklusu, tako da je kombinirana učinkovitost od 51,4 mpg impresivna.
Prtljažni prostor i za 30 litara veći od onoga u Peugeotu 3008
Za razliku od mnogih svojih suparnika, Grandland ima isti kapacitet prtljažnika na blagim hibridima i potpuno električnim modelima. Ukupno 550 litara predstavlja povećanje od 36 litara u odnosu na stari model i 30 litara više u odnosu na Peugeot E-3008. Tu je i stražnja klupa djeljiva u omjeru 40:20:40, koja se može preklopiti i stvoriti 1.645 litara, što je samo tri litre više nego što je nudio prethodni Grandland.
Zapremina je 550 litara sa svih pet postavljenih sjedala, a preklopljena do 1645 litara, što bi trebalo biti dovoljno za obiteljski prijevoz.
Više njemačkih atributa
Prednja sjedala dobro prianjaju i velikodušno su podesiva, a marke grupe mogle bi biti inspirirane Opelom. Inače, novi Grandland se proizvodi u tvornici u njemačkom Eisenachu, na što je Opel jako ponosan. Pa i unutrašnjost ovog automobila miriše na Njemačku, odnosno ima dosta elemenata koji su drugačiji nego kod modela Citroen, Peugeot i Fiat.
Kvaliteta interijera - moglo bi i bolje
Primjerice, dva digitalna zaslona nadzorne ploče, jedan manji pred očima vozača s osnovnim informacijama o vožnji i središnji komunikacijski koji je razvučen po širini i namijenjen je komunikaciji između vozača i automobila te automobila sa svijetom. Komunikacijski sustav s odličnom grafikom ne radi uvijek brzo kako bi korisnik želio, niti su svi birači lako dostupni, ali treba pohvaliti kreatore digitalne ploče s instrumentima što su ostavili neke mehaničke prekidače ispod ekrana, pa tako i za podešavanje klima uređaja.
Unutrašnjost donosi 10″ digitalne instrumente te 10 inča velik, položen zaslon infotainmenta. Već i početna oprema Edition prilično je izdašna te između ostalih uključuje ergonomska prednja sjedala, automatsku dvozonsku klimu, prednje i stražnje parking senzore, paket Sigurnost te LED prednja (aut. duga svijetla) i stražnja svijetla... Naišli smo na neke probleme s infotainmentom. Ipak, bežična ažuriranja mogu poboljšati potonje.
Korisnicima Grandlanda vjerojatno nije bitno što je prekidač za paljenje motora ili ručica automatskog mjenjača isti kao kod većine Stellantisovih modela, ja se i sam zapinjem oko toga jer mi se sve skupa čini malo previše konfekcijsko. S druge strane, Opelovi dizajneri uspjeli su zadržati svoj upravljač, pa sam se na radnom mjestu vozača potrudio osjetiti barem malo njemačkog. Prvo što primijetite kada krenete u blagi hibridni Opel Grandland je mirnoća i nema buke (ako ste odabrali Eco mod).
Benzinski motor nije spektakularan agregat. Nedostatak profinjenosti ublažen je glatkim, ali tromim automatskim mjenjačem. Na raspolaganju je 134 KS, što zvuči kao dosta u iznenađujuće laganom (1600 kg) Grandlandu.
Upravljač ima dobar odaziv. Nije pretjerano sklon samocentriranju, tako da ćete u gradu okretati volan malo češće nego što se očekuje. U usporedbi s MHEV-om, Grandland Electric se osjećao mnogo popustljivijim na neravninama i kolotrazima na cesti. To pripisujemo dodatnoj težini (nevjerojatnih 532 kg više od hibrida), postavu stražnjeg ovjesa s više karika, plus također dobiva Vauxhallovu frekvencijski selektivnu tehnologiju prigušenja, koja dodaje još jedan ventil u amortizeru kako bi pružila različite karakteristike ovisno o uvjetima na cesti i stilu vožnje. Posljednje dvije značajke nisu uključene u hibrid zbog cijene.
Osiromašeni motorički repertoar
Jedan od problema grupe Stellantis je taj što imaju relativno mali asortiman pogonskih strojeva, pa ni kod Grandlanda nema puno izbora. Najčešći motor je 1,2-litreni trocilindrični benzinac koji s prisilnim ubrizgavanjem zraka razvija točno 100 kilovata (136 KS), a pomaže mu i elektromotor od 21 kilovat. Blagi hibridni pogon također se sastoji od male baterije s približno 0,5 kilovatsati korisne energije, što je dovoljno za otprilike jedan kilometar električne vožnje.
Blagi hibridni Grandland pokreće 1,2-litreni trocilindrični benzinski agregat povezan s hibridnim sustavom od 48 V i električnim motorom od 28 KS, za ukupno 143 KS. Standardan je šestostostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom.
Performanse, ubrzanje 0-60mph i najveća brzina
U vožnji se to baš i ne osjeća i nerijetko se čini kao da ispod njegova poklopca motora kuca srce bitno veće zapremine. Od 0 do 100 km/h stiže za ne baš ubojitih 10,2 sekunde, zahvaljujući i mjenjaču koji je ovisan o turbopunjaču i elektromotoru za okretni moment.
Blagi hibridni 1,2-litreni trocilindrični benzinski agregat sada je prilično poznat, korišten u raznim Stellantisovim proizvodima. Hibridna integracija je prilično glatka; sa 143 KS dovoljno je za auto veličine Grandlanda.
Automatski mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa sposoban je nositi se i s elektromotorom i s benzinskim motorom, a elektronički mozak uvijek zna u kojem načinu rada treba koristiti snagu. Pogon također dobro radi u sva tri načina vožnje, Eco, Normal i Sport. Iako zapravo nema sasvim razumnog argumenta zašto bi takav automobil trebao imati sportski način vožnje, jer on samo postaje nešto nervozniji i teže ga je kontrolirati.
Uz to, usprkos solidnim zalihama snage, činilo mi se da pod punim težinskim opterećenjem, osobito na dužim usponima, benzinac na kraju počne ostajati bez daha, a pomoć elektrike je pomalo anemična. Čak ni žeđ za benzincem nije u rangu najekonomičnijih motora, a s prosjekom od 6,7 litara značajno odudara od obećanja proizvođača.
Čvrsto i udobno na cesti
Kad se vozi blizu brze autoceste, u kabini se povremeno čuje jasan šum vjetra iz prednjeg krovnog stupa, a oštro uho detektira i pritajeno fijukanje elektromotora, koje je nešto izraženije pri malim brzinama. Nekima će ovo možda biti malo neugodno, ali da budem iskren, nije posebno neugodno.
Opelovi inženjeri su malo poboljšali upravljanje i dodali mu malo više njemačkog štiha, odnosno stvara se osjećaj čvršćeg kontakta kotača s podlogom i točnija povratna informacija s upravljača. Ovjes je, unatoč svojoj čvrstoći, podešen na vrstu udobnosti kakvu zamišljamo u obiteljskom touring automobilu.
Gradska vožnja, preglednost i parkiranje
Po gradu, Grandland je lak za vožnju zahvaljujući odličnoj vidljivosti. Povišen položaj sjedenja i pravilni stražnji tročetvrtinski prozori tu pomažu, kao i razni sigurnosni sustavi, koji su nam savršeno funkcionirali.
Dok su prednji i stražnji parkirni senzori ugrađeni u sve modele, preporučujemo da odaberete GS srednje klase kako biste dobili kameru za vožnju unatrag koja pomaže pri parkiranju na skučenim mjestima. Ako želite sustav kamere od 360 stupnjeva, morat ćete odabrati vrhunsku opremu Ultimate.
Kako se čini, novi Grandland postupno usmjerava njemačku marku automobila s tradicijom dužom od stoljeća natrag njenoj biti i privlači kupce koji su već napustili Opelovu kuću, a naravno uz sebe ima brojne etablirane i nadolazeće konkurente. Zato je ravnoteža između uporabne vrijednosti i cijene tim važnija. I u ovom omjeru najveći Opelov crossover prolazi sasvim dobro.
Vrlo skoro i plug in verzija
Emisija CO2 od 125 g/km za Grandland s blagim hibridom je impresivna. Grandland je ekološki puno bolji od konkurenata kao što su Ford Kuga Full Hybrid (132 g/km), Toyota RAV4 (130 g/km) i Hyundai Tucson s blagim hibridom (142 g/km).
Svi oni koji preferiraju plug in verzije bit će zadovoljni saznanjem da kombinacija struje i benzina stiže uskoro. Kombinirat će isti 1,2-litreni trocilindrični motor sa snažnijim e-motorom i baterijom većeg kapaciteta koji bi trebao moći voziti do 85 kilometara samo na električnu energiju. Podaci o učinkovitosti tek trebaju biti otkriveni za PHEV, ali očekuje se da će biti visoki, na temelju velike upotrebe samo električnog načina rada.
Bitne specifikacije
Vrsta: Blagi hibrid
Oblik karoserije Obiteljski SUV
Pogonski sklop: 1,2-litreni, 3-cilindrični turbo benzinski MHEV, pogon sprijeda
Sigurnost: 4 zvjezdice od pet (Euro NCAP, 2025.)
Jamstvo: 3 godine/100.000 kilometara
Granland je među većim i prostranijim u segmentu
Uz 35 litara hlađenog prostora za pohranu u kabini, Opel je Grandlandu dodao neobičnu novu značajku u novoj "pikselnoj kutiji", koja se nudi na srednjem modelu GS i vrhunskom modelu Ultimate.
Ovdje se nalazi podloga za bežično punjenje, a dolazi s poluprozirnim prednjim dijelom kako biste mogli vidjeti puni li se vaš telefon, s kliznim poklopcem koji ga pokriva. Odličjo i funkcionalno rješenje. Kada izađete iz Grandlanda, svjetlo će osvijetliti kutiju piksela da vas podsjeti da je ondje. Nismo ga smatrali toliko korisnim tijekom našeg vremena s automobilom, ali možda će vam biti korisniji nakon što se saživite s automobilom. Sjajna mu je zapravo i vanjska i unutrašnja luminacija. Ne prvi pogled bespotrebno, no toliko izazovno i neobično da nije zgorega imati svu tu silinu osvjetljanja. Sa svjetlima vas pozdravlja i ozdravlja.
Grandland je jedan od većih automobila u segmentu SUV vozila srednje veličine. 140 mm je dulji od Hyundai Tucsona i 11 mm viši, plus veći u svakoj dimenziji od svog brata Peugeota 3008 i Volkswagen Tiguana. Međutim, nije baš iste veličine kao SUV-ovi sa sedam sjedala kao što su Peugeot 5008, Kia Sorento i Škoda Kodiaq.
Dimenzije
Duljina 4.650 mm
Širina 1.905 mm (2108 mm uključujući ogledala)
Visina 1.661 mm
Broj sjedala 5
Prtljažnik 550-1.645 litara
Vozački položaj, sjedala i prostor naprijed
Opel je poboljšao udobnost Grandlanda na dugim putovanjima u usporedbi sa starim modelom. Preporučamo da odaberete GS opremu srednje klase, jer oba prednja sjedala dolaze s podesivom lumbalnom potporom, što bi trebalo dodatno poboljšati udobnost tijekom dugih putovanja.
Unutarnji prostor sprijeda općenito je vrlo dobar, s puno prostora za glavu i noge za putnike sprijeda. Unatoč širokoj središnjoj konzoli, ne osjeća se skučeno, dijelom zahvaljujući velikom stakleniku i vjetrobranskom staklu postavljenom daleko unatrag od ploče.
Grandlanda može povuči 1.100 kg kada je opremljen 1,2-litrenim blagim hibridnim motorom od 143 KS. To raste na 1.200 kg za potpuno električnu verziju. Iako je moguće imati frekvencijski selektivno prigušivanje na Grandlandu, ne postoji samonivetlirajući stražnji ovjes. Plug-in hibridni modeli i modeli s dvostrukim motorom i pogonom na sve kotače izvjesno je da će moći povući i veće težine.
Od dodatne opreme tu je posebna plavkasto sivkasta boja koja stoji 700 eura, krov u crnoj boji, pa odličan HeadUp display (HUD), Upozorenje o prometu oko vozila, prošireno upozorenje na mrtvi kut, Sustav upozorenja na promet iza i bočnih strana...
Osnovni podaci
Cijena osnovnega Edition modela: 34.490 €
Cijena osnovnega GS modela: 36.490 €
Cijena testnega modela: 37.990 €
Tehnički podaci:
Težina i dimenzije:
HVALIMO:
+ prostran i udoban interijer
+ velik i koristan prtljažnik
KUDIMO:
- nervozan odgovor u programu sportske vožnje
- povremena kašnjenja i komplicirani selektori komunikacijskih sustava