Električni ili benzinski - koji će bolje podnijeti nesreću?

Baterije su teške i "glavu čuvaju", no što ako se električar zapali? Uglavnom, kod frontalke pri brzinama do 80 km/h elektroauti su bitno sigurniji.

S povećanjem broja električnih automobila na cestama, javljaju se i razni sigurnosni problemi. Evo odgovora na jedno od njih.

Električni ili benzinski - koji će bolje podnijeti nesreću? Autoren-Union Mobilität/AXA
31. 3. 2025

Napisao: Matjaž Gregorič

Istraživači nesreća u Axa Groupu, jednoj od najvećih međunarodnih osiguravajućih kompanija na svijetu, godinama istražuju opasnosti na cesti i posljedice prometnih nesreća pomoću testnih sudara. Ovog puta u dvije studije provjeravali su prednosti, nedostatke i rizike koje donosi sve veći broj električnih automobila, kao i štete uzrokovane prometnim nesrećama.

Najveći rizik od nesreća u električnim automobilima javlja se tijekom ubrzavanja. Električni automobili često odmah imaju vrlo visok okretni moment, što dovodi do neželjenog, naglog povećanja brzine što može preopteretiti vozače.

Ovaj učinak također može objasniti povećanu učestalost ozljeda u električnim automobilima visokih performansi. Statistika nesreća osiguravajuće kuće Axa Switzerland pokazuje da se 50 posto više šteta događa u električnim automobilima nego u onima s klasičnim motorima s unutarnjim izgaranjem.

Taj se problem pokazao i u prvom testnom sudaru u kojem su simulirali kako bi vozač Tesle trebao samo nakratko pritisnuti papučicu gasa i zbog jakog ubrzanja izgubiti kontrolu nad vozilom. Prevelikom brzinom je krenuo prema kružnom toku, više nije mogao zakočiti te je prešao preko odbojnika po sredini. Auto se zbog neravnog terena prevrnuo, a podvozje je teško oštećeno.

Axa istražitelji sudara stoga također preporučuju da Europski program za ocjenu novih automobila (Euro NCAP) uvede dodatni scenarij testa sudara za provjeru stabilnosti podvozja. Veliki požar može izbiti ako se baterija ošteti.

Ne samo da električni automobili drugačije ubrzavaju, već se i njihov dizajn i težina značajno razlikuju od vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Automobili općenito postaju sve teži, u usporedbi s modelima iz 2000. (prosječno 1340 kilograma), noviji automobili su oko 25 posto teži, a upravo elektromobilnost daje nerazmjeran poticaj "debljanju".

 U drugoj simuliranoj nesreći bavili su se težinom odnosno razlikom u težini između automobila. Pri brzini od 50 km/h frontalno su se sudarili Volkswagen Golf VII s motorom s unutarnjim izgaranjem i isti model s električnim pogonom. Električni Golf je istih dimenzija, ali je zbog baterije i dodatnih ojačanja bio 400 kilograma teži.

1250 kilograma težak Golf s termičkim motorom u ovom je sudaru bio podvrgnut znatno većem opterećenju te je zbog toga pretrpio vidno veća oštećenja karoserije od svog električnog dvojnika. To osigurava temeljni zakon fizike: sila udarca rezultat je umnoška težine i brzine. Energija udarca e-automobila stoga je oko trećinu veća, a loša kompatibilnost u sudaru ide na štetu drugih sudionika u prometu.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.