HDZ-u davali 52,55% VIŠE glasova, a Ruži Tomašić čak 74,19% MANJE - ankete po narudžbi dotakle su dno, u prosjeku su Oraclum, Ipsos i Promocija plus griješili i više od 40%

Nikad veće laži nisu proizvele ankete kao na netom održanim izborima za EU parlament. Tako su HDZ-u prognozirali 52,55%, a  Živom zidu čak nevjerojatnih 95,92% osvojenih glasova više nego ih je stvarno osvojeno. S druge strane Listi 15 prognozirano je 58,19%, a Suverenistima 74,19% manje nego što su ih osvojili. Veliko istraživanje poražavajućih prognoza najvećih anketarskih kuća donosi Start u sljedećem broju, a do tada samo neki od frapantnih otkrića koje najbolje govore o naručenim istraživanjima, metodama, naručiteljima i izvorima plaćanja

HDZ-u davali 52,55% VIŠE glasova, a Ruži Tomašić čak 74,19% MANJE  - ankete po narudžbi dotakle su dno, u prosjeku su Oraclum, Ipsos i Promocija plus griješili i više od 40% Davor Puklavec/Pixell
14. 6. 2019

Kako je moguće da RTL televizija povjeri posao anketiranja nekome tko je "falio" 48,83 posto na netom održanim izborima za Europarlament? Kako je moguće da TV Nova to isto učini sa svojim anketarskim izvršiteljem koji je promašio punih 50,03 posti? Kako je moguće da Televizija N1 i dalje radi s britanskom anketarskom agencijom koja je prognozirala jednom od sudionika i 95,92 posto bolji rezultat? Brojna su pitanja na koje odgovara sveobuhvatno istraživanje koje ćemo objaviti u sljedećem broju Starta.

Ovdje valja istaknuti kako je Oraclum predvidio 52,5% bolji rezultata HDZ-a, a Živom zidu nevjerojatnih 95,92 posto. Jednako tako držali su kako će SDP dobiti 12,75 posto više glasova, Amsterdamska koalicija 9,69%, a Most 56 posto više. Kakav debakl. Pri tome Ruži Tomašić davali su samo 2,2 posto, a Mislavu Kolakušiću 3,3 posto... Kad ono prevariše se u prvom slučaju za nevjerojatnih 74,19 posto, a kod Liste 15 za 58,19 posto. Promocija Plus bila je za nijansu "uspješnija". Tako su kod Kolakušića promašili za 40,45 posto, a kod Ruže Tomašić za nevjerojatnih 48,38 posto. Još veću pogrešku napravio je Ipsos Plus kod Suverenista kojim je "fulao" rezultat za 50,73 posto.

Frapantan je podatak da ni jedna anketarska agencija ni samo dva dana pred izbore nije ni Ružu Tomašić, baš kao ni Mislava Kolakušića vidjela među 11 euro parlamentaraca. Tek je u posljednjem pojavljivanju Promocija plus nagovijestila kako bi se Lista 15 ipak možda mogla domoći dvanaestog mandata.
Jednako tako bavimo se ne samo njihovim promašajima, već i naručiteljima, a i novčanim iznosima koje su anketari inkasirali. Sramotne ankete nisu novost, no suludo ih je ponovo koristiti kad su se njihovi tvorci dokazali više kao promotori naručitelja i nalogodavaca, a manje kao servis koji bi trebao davati realne prognoze. U civiliziranim zemljama nakon takvog promašaja ne bi ima više dali ni čistiti toalete, no u nas su ponovo upregnuti. Očito s istim zadatkom, promoviranjem onih koji ih plaćaju i koji su poslovno, politički i medijski umreženi.

Za ovu prigodu tek nekoliko ogromnih promašaja koji su pri tome još i plaćeni ogromnim novcem.

Jedan od katastrofalnih prognozera bila je i tvrtka Oraclum Intelligence Systems Ltd. čiji je suosnivač i izvršni direktor Vuk Vuković, s doktoratom Oxfordskog sveučilišta, a koja je spektakularno najavljena u emisiji DataRoom N1 televizije (link) kao nova znanstveno utemeljena metodologija koja se dokazala na predsjedničkim izborima u SAD-u i referendumu za izlazak UK iz EU.

Prema njihovom istraživanju (link), provedenom 28. travnja do 22. svibnja ekskluzivno za N1 televiziju, HDZ bi na predstojećim izborima za EU parlament mogao imati daleko najviše razloga za zadovoljstvo, osvajaju 6 mandata u EP, s postotkom osvojenih glasova od 34,67%, SDP bi osvojio 3 mandata s 21,1%, Živi zid 1 mandat s 11,1%, Most 1 mandat s 7,3% i Amsterdamska koalicija 1 mandat s 7,5%. Listi Mislava Kolakušića predvidjeli su 0 mandata s 3,3% osvojenih glasova što je negativno djelovalo na birače sklone svoj glas dati toj listi, jer njihov glas ne bih rezultirao osvajanjem mandata, već bi po D'Hondtovoj metodi pripao strankama koje su osvojile mandate.

Usporedbom, stvarnih rezultata s prognozom ove „renomirane“ tvrtke dobije se jasan uvid koliko su njihove procjene bile pogrešne. Kad se razlike u procjeni stave u odnos (relativiziraju) sa stvarnim izbornim rezultatom dobiju se zapanjujući rezultati. Tako je primjerice, HDZ-u prognozirano 52,55%, a kod Živog zida čak nevjerojatnih 95,92% osvojenih glasova više nego ih je stvarno osvojio. Dok je listi Mislava Kolakušića prognozirano 58,19%, a Suverenistima čak 74,19% osvojenih glasova manje nego što su ih stvarno osvojili.

Kad se to pretvori u broj mandata ona ispada da su od 12 moguće osvojenih mandata točno predvidjeli samo 6 dok su isto toliko mandata dodijelili političkim opcijama koji ih nisu dobili. Dakle, svega su 50% mandata točno predvidjeli. Ovako velika pogreška procjene još nije viđena u RH.

Koliko su novca dobili i od koga za ovu sramotnu procjenu? Možda bi tada stvari bile jasnije. Radi li se o kvaziznanstvenicima ili o nemoralnim tipovima koji su pod krinkom znanstvenosti namjerno obmanjivali javnost u interesu onih koji su ih za to platili? Teško je reći što je od toga gore. Vuk Vuković, "dečko s Oxforda" i suvlasnik Oracluma je izjavio da će poderati svoju diplomu doktorata, ako Zagrebačko sveučilište Milanu Bandiću dodjeli počasni doktorat. Evo mu prilike da je podere, ali ne zbog drugih već zbog onog što je sam napravio.

No, ni ostale dvije tvrtke (Promocija puls i Ipsos) nemaju razloga za zadovoljstvo jer su i njihove procjene također bile daleko od stvarnih rezultata. Istina, ne tako daleko kao što je to bio slučaj s tvrtkom Oraclum. Njihove procjene imale su istu tendenciju kao i procjene tvrtke Oraclum, a ona je bila da se listi Mislava Kolakušića i Suverenista politički rejting drži znatno nižim od stvarnog i to po mogućnosti ispod izbornog praga kako bi birači dobili dojam da ove dvije opcije neće prijeći izborni prag i da bi zbog toga bilo rizično dati im svoj glas jer je velika vjerojatnost da neće rezultirati osvojenim mandatom.

Temeljem navedenog moguće je zaključiti da su medijske kuće (HRT koristila usluge tvrtke Promocije puls, Nove TV koristila usluge tvrtke Ipsos i N1 koristila usluge tvrtke Oraclum), koristeći se očito pogrešnim procjenama navedenih tvrtki za istraživanje javnog mišljenja, obmanjivali birače.

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.