Pristaše Demokrata + mrzitelji Trumpa, jednostavna formula uspjeha bez pravog izbornog programa Joe Bidena

Za sve one koji Trumpa ne mogu vidjeti živog Biden je bio izbor, a takvih osim Demokrata nije bilo malo. Strategija demokratskog kandidata imala je smisla, jer je bilo jasno da u stavovima ljudi prema Trumpu nema puno nijansi - ili ga prihvaćate ili mrzite! Upravo na agendi pristaše stranke + mrzitelji Trumpa, Biden je dobio izbore. Joeu Bidenu za ove izbore nije trebao politički program, jer nije trebao nikoga uvjeravati. Oni koji su bili za Trumpa ionako nikad ne bi odabrali nikakvu alternativu. Oni koji mrze Trumpa, međutim, glasali bi za bilo koga, samo da nije Trump. U kampanji se prvenstveno govorilo o tome da je Trump lažljivac, megaloman, nakaza, da ima hladan odnos sa suprugom i da je narančast, da je Biden dementan, prestar, mucav, bez energije. Kakve nam poruke odašiljaju američki predsjednički izbori? Sve iz pera kolumnista Darjo Hriba

Pristaše Demokrata + mrzitelji Trumpa, jednostavna formula uspjeha bez pravog izbornog programa Joe Bidena Al Jezzeara screenshoot
9. 11. 2020

Kolumna: Darjo Hrib

Foto: Al Jazeera screeenshoot

Ovogodišnji predsjednički izbori u Sjedinjenim Američkim Državama praćeni su gotovo kao finale Svjetskog nogometnog prvenstva u Rusiji. Navijanje, pogađanje, brojanje, čak i gledanje dok se čekaju rezultati, naravno, svađe i lapsusi na društvenim mrežama. Što Hrvatskoj nude izbori u Americi?

Joeu Bidenu za ove izbore nije trebao politički program, jer nije trebao nikoga uvjeravati. Oni koji su bili za Trumpa ionako nikad ne bi odabrali nikakvu alternativu. Oni koji mrze Trumpa, međutim, glasali bi za bilo koga, samo da nije Trump. Nijedno sučeljavanje, intervjui, mediji nisu mogli zamagliti razdor među američkim glasačima, koji je drastičnije ocrtan u posljednje četiri godine nego ikad prije.

Pitanje na kraju je bilo samo da li više ljudi obožava ili mrzi Trumpa? Malo smo čuli o stavovima kandidata prema vanjskoj politici, naftnoj industriji, frackingu, klimatskim promjenama, pa čak ni o (hitnoj) reformi američke policije. Ovisno o medijima, govorilo se samo o tome da je Trump lažljivac, megaloman, nakaza, da ima hladan odnos sa suprugom i da je narančast, ili da je Biden bio dementan, prestar, mucav, bez energije.

Ne griješite kad uviđate da nema ništa novo u činjenici da su se svađe stvarale gotovo uglavnom oko toga koliko se sviđa jedan od dvojice kandidata. Bez obzira na političku klimu, ljudi će se uvijek radije prikloniti kandidatima koji su nama osobno ugodniji, daju nam vizualni dojam povjerenja, sposobnosti, pouzdanosti, ili što jasnije potvrđuju naša već prihvaćena načela i / ili predrasude. Joe Biden je tako prvenstveno bio protiv Trumpa, za sve one koji Trumpa ne mogu vidjeti živog. Ova je strategija imala smisla, jer je bilo jasno da u stavovima ljudi prema Trumpu nema puno nijansi - ili ga prihvaćate ili mrzite.

S obzirom na način na koji Donald Trump predsjeda, s obzirom na mnoga neodobravanja, provokacije i svađe s glavnim medijima, inače se očekivalo da će Biden pobijediti puno uvjerljivije. U ključnim zemljama to je i dalje išlo na ruku. Na zadnjem postotku. Što će reći da je, uostalom, Amerika još uvijek podijeljena. Zašto? Ako je Trump bio tako strašan predsjednik, nije li Biden posve logičan izbor? Neki kreatori web sadržaja kažu da je potrebno sagledati širu sliku - Biden nije samo Biden. Ne samo ne-Trump. Također je političar koji se s njim probija u prvi plan, a na novom će predsjedniku biti da pronađe pametnu ravnotežu.


Razvoj društvenih medija morat će se pažljivo pratiti

 
Društveni mediji (ne samo Twitter i Facebook, već i YouTube i Twitch) odavno su očito istupili protiv Trumpa i njegove politike. Trump ih je, međutim, u svojoj navici tada uzeo za protivnike. Kad god je bilo moguće, zadirkivao ih je, kritizirao i vrijeđao. Kao rezultat toga, društveni mediji prešli su na sve eksplicitniji lijevi način razmišljanja u svojoj želji da se distanciraju od Trumpa. To, međutim, sada brine ljude koji svakodnevni kruh zarađuju stvaranjem sadržaja na tim medijima.

Društveni mediji dali su si dopuštenje da cenzuriraju ili označavaju postove koji bi trebali širiti lažne vijesti. Što na prvi pogled zvuči sjajno, ali se brzo razvilo u svojevrsni monopol nad istinom - u procesu cenzure svakoga tko nije podržavao "pravu stranu", čak iako su samo kritički komentirali određene postupke ili odluke tvrtki Big Tech ili njihova uvjerenja. Slijedile su mjere koje su ozbiljno pogodile mnoge kreatore web sadržaja. Demonitizacija postova, čime se spriječava odabrani kreatori da zarade na određenom sadržaju, selektivno povlačenje kreatora, prvo iz algoritma tražilice (da se njihov sadržaj nije pojavljivao dovoljno često), zatim iz algoritma prijedloga, do trenutka kada pretplatnici na njihov sadržaj nisu primati obavijesti o novim postovima. Ovo je nesumnjivo pomalo zastrašujuće zadiranje u slobodu govora i ideju decentraliziranog interneta.

Stoga se Joe Biden suočava s jednim vrlo velikim izazovom - deradikalizirati stanje duha u Sjedinjenim Državama i možda posljedično stabilizirati smjernice Big Tech industrije. Ako dopusti da se sve sada okrene u suprotnom smjeru, a napete ideološke borbe nastave se do kraja sljedeće četiri godine, ne obazirući se na žrtve, pitanje će biti kakvu ćemo Ameriku imati do sljedećih izbora.


Nova stvarnost za (američke) medije

Komentatori CNN-a plakali su kad je potvrđena pobjeda Joea Bidena. Od sreće, naravno. CNN doista nije volio Trumpa, a Trump doista nije volio CNN. Ali znate onu bajku o lovcu i plijenu - što je lovac ako nema plijen? Za (američke) medije Trump je bio lak posao. Lagan posao. Svakog su jutra novinari ustajali iz kreveta, priključili se na Twitter i pogledali zbog čega bi se danas mogli užasnuti. Trump je rijetko razočarao. (Pre) brzi prsti i nepromišljene publikacije bile su zlatna špilja stupaca mišljenja i analitičkih članaka.

Koliko god se Trump ljutio na mainstream medije, toliko im je davao goriva da istodobno pišu o njemu. Njegove eskapade držale su ga na naslovnicama domaćih i stranih portala, a ako je Trump ikad vjerovao da je loše oglašavanje dobra reklama, onda je možda sve to bila čak i dobro promišljena strategija za skretanje pozornosti.

Sad će se ova ploča okrenuti. Pisanje o novom američkom predsjedniku zahtijevat će zapravo provođenje analiza, udubljivanje u političke odluke i istraživanje svih dionika. Ton članaka će se promijeniti, a s njim i vrlo vjerojatna čitljivost.

Upravo je razdor između onih za Trumpa i onih protiv Trumpa četiri godine stvorio puno novca za američke medije. Opozicija je zabava za publiku. Oni stvaraju sukob, dramu, bijes, igraju na naše najintenzivnije emocije. Na ljutnju, na popuštanje, na schadenfreude.

Trumpov predsjednički mandat u osnovi se doživljavao kao reality show. Svaki njegov korak, svaka riječ, svaki potez, sve je postalo izvorom analize, komentara, prognoze, pa čak i ruganja. Što nama u Hrvatskoj uopće nije nepoznato. Trump je tjednima tipkao - vijesti i šale! Trump je napravio glupu analogiju - materijal za novinare i komičare. Melania se odjenula u tamnozelenu haljinu - svi smo odjednom bili modni stručnjaci. S Trumpom su se priče za medije stvarale same od sebe. I to brani priče. Kliknute priče. Dijeljene priče. Priče koje su tiskale novac.

Ako je to dobro ili loše za općepolitičku funkciju američkog predsjednika, koji, kako je Biden rekao u jednom od svojih govora dok je čekao rezultate izbora, zapravo ujedinjuje, a ne dijeli ljude, to naravno vrijedi razmotriti. Međutim, bit će zanimljivo vidjeti kojim će putem krenuti američki mainstream mediji sada, kada više neće biti moguće generirati klikove kao prije.

Možemo se samo nadati da će nova administracija okončati barem namjernu politizaciju i emocionalnu manipulaciju sadržajem kojem ljudi obično pribjegavaju kako bi izbjegli sve nevolje svakodnevnog života. Za kraj, dopustite mi da ponudim prijevod dugog članka američke web stranice: „Dok ovo pišem, čini se vrlo vjerojatnim da će Joe Biden biti naš sljedeći predsjednik. Ali odmah je jasno da najgori ljudi neće nestati samo zato što novi stari bijelac sjedi za predsjedničkim stolom - pa, barem ne ovaj starac. Naša je vlada u osnovi korumpirana na način koji zahtijeva radikalne promjene umjesto postupnog izbora. “Dopustite mi da napomenem i da je ovo izvadak iz članka na stranici Kotaku posvećenog video igrama, fantastičnim filmovima i anime serijama. I da napomenem da je ovaj izvadak iz pregleda nove igraće konzole Playstation 5. Od sada svijet video igara, filmova i ostalih eskapizama opet može biti samo umirujući bijeg od stvarnosti, molim?

Stupac izražava stavove autora i ne odražava nužno stavove urednika
 


 


 

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.