Fiat, Peugeot, Opel, Citroën..., svi će odreda propasti! Bivši šef Stellantisa predviđa kolaps grupe. Napisao je cijelu knjigu
Bljuje vatru Carlos Tavares koji je dobio pedalu u Stellantisu krajem prošle godine. Nekome smrkne, a nekome svane!
- Mnogi menadžeri napustili su tvrtku - neki su se čak pridružili kineskom, brzo rastućem BYD-u.
Nakon deset mjeseci šutnje, bivši izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares dao je odlučnu najavu – u novoj knjizi upozorava da bi se automobilski div, koji okuplja marke poput Jeepa, Fiata, Citroëna, Opela, Alfa Romea i Maseratija, u nadolazećim godinama mogao raspasti na tri odvojena dijela: francuski, talijanski i američki.
Tavares, koji je napustio tvrtku u prosincu prošle godine nakon pada profita i tržišnog udjela u Europi i SAD-u, smatra da je ravnoteža interesa između tri ključna tržišta narušena unutar grupe. „Moramo se svakodnevno brinuti o jedinstvu, inače bi se Stellantis mogao raspasti pod pritiskom različitih dionika“, upozorava.

Grupa Stellantis osnovana je 2021. godine spajanjem Fiat Chryslera (FCA) i PSA grupe, stvarajući jednu od najvećih automobilskih grupacija na svijetu s četrnaest marki. No, tako širok portfelj sve je teže upravljati u vrijeme pada potražnje i agresivnog prodora kineskih proizvođača.
Tavares je bio poznat po svojim mjerama štednje, preseljenju proizvodnje u jeftinije zemlje i smanjenju broja zaposlenika, što je izazvalo brojne sukobe sa sindikatima i nezadovoljstvo talijanskom vladom. Fokus na smanjenje troškova doveo je i do problema s kvalitetom i ponudom modela, te su mnogi menadžeri napustili tvrtku - neki su se čak pridružili kineskom BYD-u.
U knjizi Tavares odbija objasniti okolnosti svog odlaska, dok je Stellantis odbio komentirati njegove tvrdnje.
Nakon odlaska, Antonio Filosa, dugogodišnji član bivšeg Fiat Chryslera, preuzeo je vodstvo. Njegov prvi potez bio je preusmjeravanje ulaganja - smanjio je europske projekte i najavio 13 milijardi eura ulaganja u Sjedinjene Države, gdje je Stellantis tradicionalno bio najprofitabilniji.

Takva strategija, međutim, uznemiruje sindikate u Italiji i Francuskoj, jer Filosa značajno jača američki dio grupe, dok europska proizvodnja već neko vrijeme radi ispod kapaciteta. Nekoliko tvornica privremeno je zatvoreno u Europi posljednjih tjedana, a Filosa je talijanskim sindikatima rekao da će za oporavak proizvodnje biti potrebno fleksibilnije europsko zakonodavstvo o emisijama.
U knjizi Tavares ne isključuje mogućnost da se grupa u budućnosti podijeli na dva neovisna bloka - europski i sjevernoamerički. Rekao je da bi kineski proizvođač jednog dana mogao kupiti europski dio, a američki brendovi poput Jeepa, Dodgea i Chryslera mogli bi se vratiti u američko vlasništvo.
„Možda će to jednog dana biti stvarnost – baš kao što je General Motors prije mnogo godina napravio korak unatrag i usredotočio se na svoje domaće tržište“, piše Tavares.