Carlos Ghson je uz pomoć američkih specijalca spektalularno utekao iz "japanskog Alcatraza", no Ameri su ih izručili Japancima i omča se steže oko Libanonca

A ovako pravne države postupaju s bjeguncima i kriminalcima.
Turci osudili dva pilota i šefa aviokampanije, a Amerikanci isporučili dvojicu američkih specijalaca Japanu koji su pred nešto manje od dvije godine organizirali spektakularni bijag industrijalca u zvučniku iz Tokyja preko istanbula u Bejrut. Karizmatični Libanonac, rođen u Brazilu s diplomom Sorbone bio je spasitelj Nissana. Izvukao ga je iz propasti, a na koncu karijere Japanci su ga optužili za prevaru, za ne plaćanje poreza, za korištenje Nissanovih novaca u privatne svrhe. Tako je platio svoju svadbu Nissanovim parama u depadansi Marije Antonete u Versaillesu, a najmanje jednom tjedno koristio bi službeni jet Nissana da sleti u ljubavno gnjezdo svoje omiljene drage koja je najčešće boravila u Rio de Janeiru i Parizu. Japan je optužio dvojicu Amerikanaca za pomaganje bivšem izvršnom direktoru Nissana u bijegu. Prvo su početkom godina SAD izručile Michaela Taylora i njegova sin Petera Japanu. Tata Taylor je bivši američki pripadnik specijalnih snaga i navodno je on bio taj koji je pomno isplanirao bijeg Ghsona. Sakrio ga je u poveći zvučnik, ukcao u zrakoplov i dopremio u njegovu rodnu kuću u Libanonu gdje i sad živi. Spektakularan bijeg iz zatvora Carlosa Ghosna, sjajnog svjetskog managera u Libanon. Japanci su Ghsona mjesecima držali u zatvoru na samo jednoj zdjelici riže i malo vode. Mnogi ovaj bijeg uspoređuju s bijegom iz Alcatraza. Bivšeg čelnika Alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi, optuženog za prevare, Japancu su budno nadzirali prvo u zatvoru, a potom i u kućnom pritvoru, no američki specijalci su ih nadmudrili.
Ghosn je pobjegao u Libanon nakon što je optužen za neprijavljivanje plaće i korištenje sredstava tvrtke u osobne svrhe. Na japanskom sudu par je optužen za pomoć Carlosu Ghosnu u bijegu u Libanon. Trojica Turaka su već u zatvoru zbog pomaganja bivšem izvršnom direktoru Nissana u bijegu iz Japana u Libanon. Ghosn, koji ima francusko, libanonsko i brazilsko državljanstvo, još uvijek je bjegunac i u Bejrutu se skriva od japanskog pravosuđa.

Carlos Ghson je uz pomoć američkih specijalca spektalularno utekao  iz "japanskog Alcatraza", no Ameri su ih izručili Japancima i omča se steže oko Libanonca Igor Stažić
22. 3. 2021

Napisao: Borut Černelić

Snimio: Igor Stažić

Michael Taylor i njegov sin Peter optuženi su za pomaganje u spektakularnom bijegu Carlosa Ghsona 2019. godine.Jedan od najvećih managera u svjetskoj autiindustriji gotovo dvije godine bio je u japanskim zatvorima, a onda se usprkos rigoroznim kontrolama i strogim mjerama uspio i uz pomoć dvojice Amerikanaca, tate Micheale Taylora bivšeg specijalca i njegova sina uspio izvući iz "japanskih pravosudnih ralja". Navodno su ga sakrili u velike glazbene zvučnike, ukrcali u avion i tako ga prošvercali prvo do Istanbula, a potom i letom privatne male avio kompanije i do Bejruta, rodnog grada gurua autoindustrije koji je bio na čelu Renault-Nissan Alijanse i koji je živio "sto na sat". Michael Taylor (60) je uz pomoć i George-Antoinea Zayeka, također bivšeg američkog specijalca Air Force, sakrio je Ghosna u veliku crnu kutiju u kojoj se navodno nalazila audio oprema. Ghosn je nakon više od godinu dana strogog zatvora bio pušten u kućni pritvor s time da ne smije napustiti Japan dok čeka suđenje. Njemu se to nije svidjelo. Prvo je platio jamčevinu da bi mogao biti u kućnom pritvoru, a potom je zbrisao uz pomoć specijalaca. Njih su nedavno Sjedinjene Države na zamolbu Japana izručile japanskim vlastima i napokon je jučer protiv njih podignuta optužnica. Japanski tužitelji optužili su dvojicu Amerikanaca,, u ponedjeljak za bijeg bivšeg predsjednika Nissana Carlosa Ghosna u Libanon. Okružni tužitelji u Tokiju ispitivali su Taylorse otkako su izručeni iz Sjedinjenih Država ranije ovog mjeseca, a u tokijskom su pritvoru od 2. ožujka. Tužitelji su rekli da su Taylorovi službeno optuženi za pomaganje kriminalcu u bijegu. Tužitelji su tražili njihovo izručenje mjesecima nakon što su uhićeni i pritvoreni u SAD-u u svibnju prošle godine.

Zamjenik glavnog tužitelja za Tokyo, Hiroshi Yamamoto rekao je da je u ponedjeljak zadnji dan kada su Taylorovi mogli biti u pritvoru bez optužbi prema japanskom zakonu. Nakon odluke Tužiteljstva u posljednji tren sad ih Japanci ponovio mogu držati u pritvoru.. Sud će odlučiti hoće li im se odobriti jamčevina. Yamamoto je rekao da tužitelji zahtijevaju nastavak pritvora zato što bi njih dvoje mogli pobjeći ili sakriti dokaze. Odbio je detaljnije objasniti zdravstveno stanje i ostale uvjete Taylorsa, ali rekao je da se poduzimaju odgovarajući postupci. Kazao je o ekstradiciji Taylorsa: - "I dalje smo zahvalni američkim vlastima na suradnji i nadamo se nastavku suđenja". Taylorovi nisu bili odmah dostupni za komentar, kao što je uobičajeno u japanskom kaznenom sustavu, gdje se više od 99 posto onih koji idu na suđenje proglašava krivima.

Carlos Ghosn, koji je gotovo dva desetljeća vodio Nissan Motor Co., uhićen je u studenom 2018. godine, a kasnije je optužen za lopovluk, prevaru, korištenje novca kompanije u privatne svrhe... Ghosn iz "hladovine Libanona" i dalje tvrdi da je nevin. Japan je Ghosna stavio na Interpolovu potragu, ali Libanon nema ugovor o izručenju s Japanom. Uz to Ghosn je libanonski nacionalni junak, a više od svega čuva ga njegovo bogatstvo koje se procjenjuje na stotinu milijuna dolara i kojim očiti kupuje svoju slobodu. Yamamoto je rekao da je Japan još uvijek odlučan da će Ghosnu biti suđeno.

U tom cilju Japan je detektirao i Ghosnove pomagača u Istanbulu te zatražio još pred više od godinu dana od turskih vlasti da ih privede pravdi. Tako je turski sud osudio izvršnog direktora turske privatne avionske kompanije MNG i dva pilota zbog krijumčarenja i njihove uloge u prebacivanju bivšeg predsjedatelja Nissan Motor Co Ltd Carlosa Ghosna iz Japana tijekom bijega u Libanon prije nešto više od godinu dana. Sud ih je osudio na četiri godine i dva mjeseca zatvora. Dvojica drugih pilota i stjuardesa su oslobođene, dok je protiv druge stjuardese odbačena optužba.

Carlos Ghosn, nekoć vodeće lik svjetske automobilske industrije, uhićen je u Japanu krajem 2018. godine. Optužen je za isplatu previsoke plaće, ne plaćanje poreza i korištenje sredstava tvrtke u osobne svrhe. Optužbe on negira. Svrgnuti predsjednik Alijanse Renault, Nissan Motor Co i Mitsubishi Motors Corp čekao je suđenje u kućnom pritvoru u Japanu kada je u prosincu 2019. godine preko Istanbula pobjegao u Bejrut. I danas živi u svojoj kuću iz djetinjstva. Ghosn, koji ima francusko, libanonsko i brazilsko državljanstvo, još je uvijek bjegunac i u Bejrutu je. Prije nekoliko mjeseci najavio je pokretanje sveučilišnog poslovnog programa. Libanon nema ugovor o izručenju s Japanom.

POZADINA UTAMNIČENJA CARLOSA GHSONA

Jednog od najvećih svjetskih biznismena Japanci su držali mjesecima u zatvoru. Carlos Ghson je zatekao pred dva desetljeća Nissan u minusu od 4 milijarde dolare i pretvorio ga u najbrže rastuću automobilsku kompaniju. Zašto mu to rade i kako je moguće da spasitelj postane preko noći okorjeli kriminalac, da spektakularno bježi iz Tokija u svoju domovinu Libanon jer ne vjeruje u japansko i zapadnoeuropsko pravosuđe i koji tvrdi da je japansko pravosuđe drakonsko, da nije imao pravo na odvjetnika, da je žrtva industrijskog rata Francuske i Japana, Renaulta i Nissana?

Carlos Ghosn je sve samo ne naivac. Dokazani je to maher s najizvrsnijim rezultatima u svjetskoj industriji, s najvećim školama, briljantin znanjem, hiper vidovitošću... Možda ga je sve to malo i ponijelo, jer nerijetko bi se ponašao kao diktator uzdižući se iznad uzusa i normalnog svijeta. Zvali su ga i malim Napoleonom i zauvijek će mi ostati u pamćenju njegova slika na Nissan Titanu. Ovaj pick-up na kojem je "ušetao" u japansku priču i Nissan 1999. i to na Tokyo Motor Showu na simboličan način osvjetljava njega i ocrtava njegovu karizmu. Za Titana je Navara običan liliputanac, a on se pred tisuću novinara na svjetskoj prezentaciji ovog pick-upa i na svom prvom predstavljanju japanskoj javnosti ukazao kao spasitelj njihova posrnula industrijskog diva. U Cobo centru, sajmištu udaljenom 80 km od središta Tokija tog je dana zavladao muk pre početak svjetske prezentacije Titana. Uz codo bubnjare i kroz umjetno stvorenu maglu na "stejđ" je ulazio posve novi model ekstremno velikog pick-upa. Carlos Ghosnu virila je samo glava iznad kabine i ne samo stoga što Titan ogroman već i zato što on je visok tek koji centimetar iznad 160. Kad se magla digla, a reflektori ga obasjali počeo je sipati grubu istinu i u rečenice od kojih se Japancima ledila krv u žilama. Bez previše emocija i gromka i gruba glasa kazivao je dramatično: - Ja znam da će me sutra mrziti pola Japana, ja znam da ću sutra podijeliti i više od deset tisuća otkaza, ja znam da ćemo stegnuti kaiš i da nikad više nećemo završiti godinu s četiri milijarde dolara minusa kako je to Nissanu "pošlo za rukom" prošle godine. Znam i da ćemo već dogodine biti na nuli, da ćemo za tri godine imati dobit kakav nam je prošle godine bio minus, da ćemo od lovine postati lovac i da ćemo biti predvodnici svjetskog automobilističkog poretka, da ćemo dominirati uspjesima, znanjem, tehnologijama..."
Bio je to odista govor koji se i meni duboko usjekao u pamćenje, jer ne samo što je Ghosn bio brutalno iskren, on je naprosto sve izvršio što je tada obećao. Nissan je postao to što jest i zato je pomalo nevjerojatno da mu se događa sve ovo. I zar vi ne bi takvom čovjeku koji je spasio japansku automobilsku industriji progledali kroz prste, oprostili i što se oženio za tek nekoliko godina mlađu Francuskinju Carole i to u dvorcu Versailles i to u odajama Marije Antonete i to naravno prikazao kao poslovni trošak Alijanse Renault-Nissan. Sve ostalo što je slijedilo prava je jeza za čovjeka koji je istinski čudotvorac i koji se nerijetko uzdizao i iznad same politike i političara. Javna je tajna da ga Shinzo Abe, predsjednik japanske Vlade nije podnosio, a ni Emanuel Macron ga nije gledao s poštovanjem, iako su slične visine.
Carlos Ghosn, bivši Renault-Nissanov šef prvi put je javno progovorio nakon što je mistično pobjegao japanskom pravosuđu. Od 13 mjeseci koliko je bio u tamnom kazamatu i na kraju kućnom pritvoru, u vremenu u kojem su ga držali samo na riži i vodi sileći ga da prizna nešto za što on tvrde da nikada nije učinio. Ukratko, Carlos Ghosn pobjegao je iz Japana jer, kako tvrdi, tamošnji je represivni sustav zastrašujući i daleko od onoga kako ovu dalekoistočnu državu percipira javnost. Na brže bolje sazvanoj press konferenciji u Bejrutu, gdje se sklonio, nekad jedan od deset najvećih svjetskih managera otvorio je dušu, a za svoje tamničenje prozvao je i Renault i Nissan i Francuze i Japance. - Žrtva sam japansko-francuskog industrijskog i tko zna kakvo samo ne obračuna. Kolateralna sam žrtva njihova neslaganja i dubokih razmimoilaženja, kazao je ovaj Libanonac koji je rođen u Brazilu i koji ima diplomu Sorbone, najprestižnijeg francuskog sveučilišta. Pred više od 150 novinara istresao je dušu, a kazao je kako je otišao iz Japana ne zato što bježi, već stoga što tamo naprosto nije imao i nije bilo izgledno da će imati prigodu dokazati nevinost i istinu. Otkako su ga japanske vlasti uhitile u studenome 2018. gotovo da nije imao prigodu braniti se na adekvatan način. Saslušavanja su bila i brutalna, bez odvjetnika i stalno mu se prijetilo kako će ako ne prizna problema imati i njegova obitelj. Strašne su to optužbe na japansko pravosuđe koje ga je nakon devet mjeseci držanja u strogim zatvorskim uvjetima pustilo da se brani iz kućnog pritvora uz pozamašnu jamčevinu. On je to spretno iskoristio i preko Istanbula osvanu krajem godine u Bejrutu. priznajući svoju nevinost optužbama koje su potaknule njegovo uhićenje u studenom 2018. Ghosn je prošlog mjeseca pobjegao iz Japana gdje ga je držao uz jamčevinu. U zatvoru su ga držali zbog "nesavjesnog poslovanja", zlouporabe korištenja svog položaja, zbog korištenja Nissanovog jet zrakoplova s kojim je često putovao u društvu supruge na relaciji Tokyo - Rio de Janeiro.
- Kao što možete zamisliti, za mene je danas vrlo važan dan, rekao je Ghosn tijekom konferencije za novinare u Libanonu te nastavio: - Radujem mu se više od 400 dana otkako sam brutalno odveden iz svog svijeta, otkinut od obitelji, prijatelja i Renaulta, Nissana i Mitsubishija.
Ghosn je dalje rekao da je "brutalno" uhićen i da je "saslušavan i osam sati dnevno" i to bez prisutnosti odvjetnika ili dokaza o pogrešnom postupanju. Ghosn je dodao da su mu tužitelji rekli: - "Bit će još gore ako se ne ispovjedite i ako ne priznate. Ne samo da ćemo Vas stisnuti, napast' ćemo i vašu obitelj. Ghosn tvrdi da su zabilježene ove prijetnje i ispitivanja i da raspolaže konkretnim dokazima koji mogu dodatno rasvijetliti katastrofalno postupanje japanskih vlasi spram njega, a i mnogih drugi uhićenika, a sve je to granirao i opaskom kako u Japanu čak 99,4 posto optuženika bude i osuđeno. - Cijelom svijetu pokušali su me predstaviti kao najvećeg kriminalca, kazao je.
Ghosn tvrdi da su brojni Nissanovi šefovi bili pod presingom i da su ih uvjeravali u njegovu krivnju. Nissanov izvršni direktor Hiroto Saikawa i šef pravne tvrtke Hari Nada imenovao je baš Ghosna. - Jedini način da se riješi utjecaja Renaulta na Nissan je da se mene riješi", dodao je. "Dogovori između Nissana i tužitelja su svugdje. Rečeno mi je da je to potpuno ilegalno.
Upitan, može li pružiti dokumente koji bi mogli dokazati njegovu nevinost, Ghosn je rekao: „Spreman sam javnosti podijeliti te dokumente. Neću prihvatiti takve stvari kakve jesu. Moram sprati ljagu sa svojeg imena.
Bijeg iz Japana
Carlos Ghosn pobjegao je iz Japana i otputovao u Bejrut u Libanon. Puno se pisalo da je Ghosn uspio pobjeći iz Japana gdje su ga držali uz jamčevinu, ali točni detalji bijega i dalje su nepoznati. Ghosn je izjavio da "više neće biti taoci jakog japanskog pravosudnog sustava u kojem je bio kriv i prije sudskog procesa. Dalje je rekao: - Nisam pobjegao od pravde. izbjegao sam nepravdu i politički progon. Sada napokon mogu slobodno komunicirati s medijima i radujem se sljedećem tjednu.
Carlos Ghosn je pao u nemilost
U studenom 2018. Nissanov upravni odbor donio je odluku da otpusti predsjednika Carlosa Ghosna nakon optužnice u Japanu pod optužbom da si je isplaćivao višu plaću nego što je to dozvoljeno internim, ali i japanskim pravilima. To je u Japanu naprosto nezamislivo da netko prekrši takvu uredbu i takvi se kažnjavaju gotovo kao što strojovođe vlakova koji zakasne i samo jednu minutu izlažu ogromnim sankcijama. U japansku glavu naprosto ne može stati da si je netko isplatio i jen veću plaću od onoga što je sveto pismo društva ove zemlje. Iako to nije točno poznato, ali Ghosn si je isplatio i koji postotak veću plaću! Tako da mu je omjer od 1:50, koliko tolerira japansko društvo bio tek nešto veći, ali bilo je to dovoljno da ga zatvore i da ga cijelo društvo prezre. I to bez obzira na to što je pred 18 godina preuzeo Nissan u teškim minusima koji su se mjerili u milijardama dolara i koje je pretvorio u ogromnu dobit. Nissan je od lovine postao lovac za njegova mandata, a kruna svega bilo je spajanje s Renaultom. Poslovna krivulja vinula se nebo, Alijansa je postala jedan od tri najveća proizvođača, a pred dvije godine nakon Dacije i Lade kupljen je i Mitsubishi. Upravo je pred nešto manje od dvije godine Carlos Ghosn i nama u Ženevi dao intervju kao čelnik Mitsubishija. Već tada se dalo naslutiti da mu je status poljuljan, jer nije ga bilo više na čelu Renault-Nissan alijanse i kao utjehu dali su mu da vodi Mitsubishi te da predstavi na salonu novitet simboličnog imena Mitsubishi Eclipse. Tada je i za Ghosna očigledno započela pomrčina!
Nissanova interna istraga također je Ghosna optužila za druga nedolična ponašanja, uključujući osobnu upotrebu imovine tvrtke, a optužili su i njegova bivšeg zamjenika Grega Kellyja Japanski istražitelji ustvrdili su kako njih dvojica nisu prijavili iznose odštete u izvještaju o vrijednosnim papirima na Tokijskoj burzi koji su bili manji od stvarnog iznosa. Tako su se ponašali "tijekom mnogih godina", kazali su istražitelji te dodali kako
- Nissan je pružao informacije japanskom državnom odvjetništvu i u potpunosti surađivao s istragom. Nastavit ćemo i dalje.
Iz Nissana je išlo i sljedeće priopćenje: - Nissan se duboko ispričava što izaziva veliku zabrinutost dioničara i dionika. Nastavit ćemo s radom na utvrđivanju problema upravljanja i poštivanja zakona i poduzimanju odgovarajućih mjera. Nissan naglašava da dugogodišnje partnerstvo marke s Renaultom u sklopu Saveza Renault-Nissan-Mitsubishi "ostaje nepromijenjeno."
Ghosn odlazi s mjesta predsjednika Renaulta
Carlos Ghosn službeno je odstupio s mjesta izvršnog direktora i predsjednika Renaulta, nakon sastanka upravnog odbora tvrtke početkom 2019. godine. Ghosn je odlučio dobrovoljno podnijeti ostavku s mjesta na čelu francuskog proizvođača automobila. Renault je potvrdio još prošle godine da je prihvatio Ghosnovu ostavku i da je imenovao novog izvršnog direktora i predsjedatelja. Kao što se očekivalo, bivši izvršni direktor Michelina Jean-Dominique Senard izabran je za novog predsjednika Renaulta tijekom sastanka odbora, a Thierry Bollore, koji je vodio posao u Ghosnovoj odsutnosti, postao je Renault novi direktor. Zanimljivo je kako je prethodno dok je Ghosn bio u uzletu Senard također prihvatio Ghosnovu poziciju predsjedatelja saveza Renault-Nissan-Mitsubishi nakon imenovanja na mjesto izvršnog direktora. Od tada je Upravni odbor Renaulta glasao za uklanjanje Thierryja Bollorea s mjesta izvršnog direktora. Trajna zamjena tek treba biti imenovana.
Koliko god i Renault i Nissan vješto izbjegavaju reći da nešto ne štima u njihovim odnosima toliko ih bijeg jednog od najveći managera svih vremena iznimno plaši. Ghosn nije repa bez korijena, nije industrijski strateg i lumen koji će tako olako prijeći preko onoga o čemu se posljednjih godina žestoko priča. I on sam je nebrojeno puta kazao kako su najveći balast još impulzivnijem rastu Alijanse upravo dvije države koje su se upletale i koje se upleću u biznis Alijanse. Japansko ministarstvo pravosuđa kazalo je da će pokušati ishoditi Ghosnovo izručenje iz Libanona gdje je održao prvu konferenciju otkako je uhićen u studenome 2018., ali dvije zemlje nemaju zakon o međusobnim izručenjima. Japanske, ali i turske vlasti jer je Ghosn bježao preko Istanbula, istražuju načine na koji je prokrijumčaren u Bejrut, a Interpol je za Ghosnom izdao međunarodnu tjeralicu.

 

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.