U jednoj minuti razgrabljeno 22 milijuna kuna! Već nakon 67 sekudni 500 građana je apliciralo za subvencije za elekttična vozila

Bilo je devet sati, jedna minuta i sedam sekundi, a Fond za zaštitu okoliša već je bio zabilježio i petstotu pravovaljanu prijavu građana  za nabavku novih električnih vozila. I dok je sedam dana ranije natječaj za firme trajao svega dvije minute, ovaj put interes je bio još veći. Građani su za tek nešto više od jedne minute ispucali kvotu od 22 milijuna kuna predviđenih za nabavku novih električnih automobila, plug in hibrida ili električnih bicikala. Građani su u svega dvije minute zabilježili 546 prijava od čega se 470 odnosi na električna osobna vozila.

U jednoj minuti razgrabljeno 22 milijuna kuna! Već nakon 67 sekudni 500 građana je apliciralo za subvencije za elekttična vozila Unsplash
13. 7. 2020

Sretnici koje će Fond izabrati po principu "najbrži prst" nakon odluke i potpisanog ugovora imati će godinu dana vremena za realizaciju kupovinu ekološki čistih vozila uz državne subvencije.

Tako će ubuduće elektro Smart umjesto 176.300 kuna stajati, 106.3000 kn, za Renault Zoe više nećete morati platiti 247.900 već samo 177.900 kn. Ako ostane ista cijena Škode Citigo, finalna cijena će iznositi 83.220 kn! Električni Twingo može se nabaviti i po cijeni od 84.000 kuna, a plug in PHEV Mitsubishi Outlander za 258.900 kuna.

Ukupno 853 prijave za poticaje za električna vozila

 

 Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost danas je u 9 sati započeo sa zaprimanjem prijava građana za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila. U nepune dvije minute, zaprimljeno je čak 546 prijava od čega se 470 odnosi na električna osobna vozila. „Ove brojke pokazuju značajan interes građana za e-mobilnost, što smatramo dobrim znakom.“, komentirali su iz Fonda. Za energetski učinkovita vozila su ove godine osigurali ukupno 44 milijuna kuna, a oba poziva kako onaj za građane tko i onaj za tvrtke su se zatvorili u rekordnom roku. „Na ta dva poziva ukupno je zaprimljeno 853 prijave što je jasan signal da kao društvo počinjemo težiti transformaciji prometa.“, kažu u Fondu. Za ovu mjeru bi u nadolazećem razdoblju stoga trebalo osigurati još veća sredstva, ali i dodatne poticajne mjere.

Fond za zaštitu okoliša program sufinanciranja energetski učinkovitih vozila provodi od 2014. godine te je do sad osigurao oko 110 milijuna kuna za kupnju 3.500 novih vozila. Program sufinanciranja je u 2020. godini izmijenjen te je maksimalni iznos poticaja za električna vozila iznosio 70.000 kuna, a sufinanciranje električnih bicikala su mogle dobiti samo pravne osobe, u čiji program poticaja su uključena i vozila na vodik.  Ipak, najveća novost bila je izmjena načina prijave. Zbog digitalizacije potaknute situacijom s koronavirusom, za sredstva su se i građani i pravne osobe mogli prijaviti isključivo putem sustava za e-prijave na javne pozive Fonda. Javni pozivi objavljivani su ranije, kako bi zainteresirani prijavitelji mogli na vrijeme izraditi svoj korisnički račun i pripremiti dokumentaciju prije službenog početka zaprimanja prijava.

Interes za poticaje je doista bio velik, te će sigurno biti onih koji će biti nezadovoljni jer se nisu stigli prijaviti, što samo dodatno pokazuje kako je potražnja za električnim vozilima veća od ovogodišnjeg izdašnog Fondovog budžeta. U Fond ističu kako su napravili sve kako bi online prijava dobro funkcionirala. Sustav za e-prijavu nalazi se na posebnom serveru te je programiran da omogući prijavu od 9:00:00 sati i tu mogućnost automatski ukloni nakon što vrijednost zaprimljenih zahtjeva prijeđe dostupan budžet.“ pojašnjavaju iz Fonda. Da sustav funkcionira, pokazuje i velik broj uspješno prijavljenih iz svih krajeva Hrvatske. Na javni poziv namijenjen građanima prijavilo se 546 korisnika, a na onaj namijenjen pravnim osobama njih 307.

 

Podsjećamo, za kupnju eko vozila su i tvrtke i građani mogli dobiti do 40% bespovratnih sredstava, odnosno od 5 do 70 tisuća kuna, ovisno o kategoriji vozila. I dok su građani mogli sufinanciranje dobiti samo za jedno novo vozilo, koje u vlasništvu moraju imati barem 2 godine, tvrtke su ih mogle kupiti i više, ali iznos sufinanciranja nije mogao prelaziti 400.000 kuna. 


*ŠTO SE MOŽE KUPITI*

1. Hyundai Kona cijena sada 270.990 kn, a s poticajem 200.990 kn

2. Renault Zoe cijena sada 247.900 kn, a s poticajem 177.900 kn

3. Nissan Leaf 265.500 kn 195.500 kn

4. Smart 176.300 kn 105.820 kn

5. Škoda Citigo 123.220 kn* 83.220 kn*

6. Hyundai Ionic 277.190 kn 207.190 kn

7. Renault Twingo 124.990 kn. 84.990 kn

8. Mitsubishi Outlander PHEV Plug in 298.900 kn 258.900 kn*

* plus električni - romobil gratis

Škoda je krajem prošle godine i početkom ove imala akcijsku cijenu Citigo. Poticaji za nju su cca. 40.000 kn. Ovo je orijentacijska cijena.

Za aute na struju država odobrava i 70.000 kuna poticaja, za one plug in 40.000 kuna, a po prvi put subvencionira se i nabava auta koje pogoni hidrogen/vodik. Važna novost je i da građani više neće moći računati na poticaje pri kupnji električnih bicikala, već će 5000 kuna za tu namjenu biti rezervirano isključivo za prave osobe te jedinice lokalne samouprave koje se odluče kupiti 5 do 15 bicikala. 

Što napraviti da bi došli do poticaja za kupovinu novih elektro i plug in hibridnih vozila?
Dovoljno je ispuniti obrazac Fonda za zaštitu okoliša te ga vlastoručno potpisati, a možete ga preuzeti na njihovoj web stranici.
Prije toga morate imati ponudu trgovca za kupovinu ekoautomobila i to za najviše jedan komad. Uz sve to morate priložiti i presliku osobne iskaznice te ponudu upotpuniti i tehničkim karakteristikama vozila iz same ponude koju ste ishodovali prethodno kod trgovca. Uz sve to važno je znati kako se morate obavezati da ćete tako subvencionirani automobil posjedovati najmanje godinu dana. Fond izdaje rezervaciju, a kupovina se mora obaviti u periodu od šest mjeseci.

Ono što je važno znati; kad dobijete rezervaciju za subvencionirana sredstava još uvijek postoji mogućnost da se predomislite i recimo umjesto Renault Zoea kupite nadolazeći Nissan Leaf. Jednako tako, automobile koji udovoljavaju uvjetima natječaja ne morate neminovno kupiti u Hrvatskoj. Bez imalo poteškoća možete po ponudu i u bilo koju drugu zemlju EU. Ona je jednakopravna onima iz domaćih salona.

Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u idućim tjednima planira objaviti tri javna poziva za poticanje e-mobilnosti, ukupno vrijedna 54 milijuna kuna.

Sufinancirat će se nova vozila koje u trenutku unosa, uvoza ili prodaje u Republici Hrvatskoj ili ranije, nisu bila registrirana, odnosno u slučaju električnih bicikala, nisu ranije bili korišteni.

Iznos sufinanciranja bit će do 40% po pojedinom vozilu, a maksimalni iznosi poticaja ovisit će o kategoriji vozila. Za električna vozila L1-L7 kategorije osiguran je iznos do 20.000,00 kuna, za plug-in hibride do 40.000,00 kuna, dok će se za kupnju vozila s električnim pogonom ili čak na vodik moći dobiti do 70.000,00 kuna.
Osim navedenih kategorija koje će biti dostupne građanima, pravnim osobama će se sufinancirati i kupnja 5-15 električnih bicikala, s maksimalnim iznosom po biciklu od 5.000 kuna. Također, sredstva će im biti dostupna i za vozila N1 kategorije i to plug-in hibridna vozila (do 40.000,00 kuna) te ona s električnim pogonom ili pogonom na SPP, UPP ili vodik, za koja se može dobiti do 70.000,00 kuna. S maksimalno 400.000 kuna sufinanciraju se i vozila kategorije N2, N3, M2, M3 s električnim, „plug-in“ hibridnim pogonom, pogonom na SPP, UPP ili vodik. Vozila će se trebati zadržati u vlasništvu 2 godine nakon kupnje, a dok će građani moći kupiti jedno vozilo, tvrtke će moći dobiti sredstva i za više njih, ali maksimalno ukupno do 400.000 kuna.

Dokumentacija koju je potrebno pripremiti za prijavu će i za građane i za tvrtke biti jako slična prošlogodišnjoj. Međutim, novost je što će se i jedni i drugi za sufinanciranje prijavljivati putem sustava za e-prijavu na javne pozive Fonda. Tvrtke će prijavu moći podnijeti tek nakon 7. srpnja , dok će građanima to biti omogućeno od 13. srpnja.

Prije toga će biti potrebno otvoriti korisnički račun u samom sustavu i ispuniti odgovarajući elektronički obrazac. Uz to, trebat će se u sustav učitati potrebna dokumentacija: preslika osobne iskaznice (obostrana), ponuda za kupnju vozila (koja nije obvezujuća) te, ako to nije razvidno iz ponude, dokument (katalog, certifikat ili sl.) u kojem se navode tehničke karakteristike vozila koje je predmet ponude: kategorija, proizvođač, model, vrsta pogona (električni / „plug-in“ hibridni), snaga vozila (kW), potrošnja (kWh/100km ili Wh/km), te emisija CO2 (g/km). Pravne osobe će, uz navedenu, trebati i dodatnu dokumentaciju (primjerice potvrdu Porezne uprave o podmirenju obveza javnih davanja i dr.), koja će biti detaljno raspisana u tekstu Javnog poziva .

Opravdani troškovi ulaganja prema predispozicijama javnih poziva su troškovi kupnje vozila (sukladno utvrđenim kategorijama) koji su od dana objave javnih poziva. Vrijeme nastanka troškova dokazuje se datumom izdavanja računa za kupnju vozila.

 

Tehnički uvjeti za prihvatljiva vozila:

· Električna vozila (emisija onečišćujućih tvari CO2 iznosa 0 g/km),

· vozila s plug-in hibridnim pogonom vozila kategorije M1 koja imaju dopuštenu emisiju onečišćujuće tvari CO2 iznosa do najviše 50 g/km,

· vozila na vodik (emisija onečišćujućih tvari CO2 iznosa 0 g/km),

· vozila trebaju biti homologirana za cestovni promet u RH (nije potrebno u slučaju kupnje električnog bicikla).

 

Kratak opis kategorija vozila:

 

- električni bicikl - vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale,

- L1: motorna vozila s 2 kotača (mopedi), radnog obujma motora ≤ 50 cm3, ili kod elektromotora najveće trajne nazivne snage ≤4kW i brzine ≤ 45 km/h,

- L2: motorna vozila s 3 kotača (mopedi), radnog obujma motora ≤ 50 cm3, ili kod elektromotora najveće trajne nazivne snage ≤ 4kW i brzine ≤ 45 km/h,

- L3: motorna vozila s 2 kotača (motocikli) brzine > 45 km/h,

- L4: Motorna vozila s 2 kotača i bočnom prikolicom (motocikli s bočnom prikolicom), radnog obujma motora > 50 cm3 ili brzine > 45 km/h,

- L5: Motorna vozila s 3 kotača, simetrično postavljena s obzirom na uzdužnu os vozila (motorni tricikli), radnog obujma motora > 50 cm3 ili brzine > 45 km/h,

- L6: motorna vozila s 4 kotača (laki četverocikli), čija je masa praznog vozila ≤ od 350 kg što ne uključuje masu baterija kod električnih vozila čija je najveća konstrukcijska brzina ≤45 km/h,

- L7: motorna vozila s 4 kotača osim lakih četverocikala, čija je masa praznog vozila

≤ od 400 kg (550 kg za vozila za prijevoz tereta), što ne uključuje masu baterija kod električnih vozila i čija najveća neto snaga motora je ≤ 15 kW,

- M1: motorna vozila za prijevoz osoba koja osim sjedala za vozača imaju još najviše 8

sjedala,

- M2: motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedišta vozača imaju više od 8 sjedišta i čija najveća dopuštena masa nije veća od 5 t,

- M3: motorna vozila za prijevoz putnika koja osim sjedišta vozača imaju više od 8 sjedišta i čija je najveća dopuštena masa veća od 5 t,

- N1: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase x ≤ 3,5 t,

- N2: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase 3,5 t < x ≤ 12 t,

- N3: motorna vozila za prijevoz tereta najviše dopuštene mase x > 12 t.

 
"Prosječan auto na hrvatskim cestama star je 14 godina i ima visoke emisije CO2. Ovim poticajima želimo građane i tvrtke koje razmatraju nabavku novog vozila potaknuti da odaberu električno vozilo, koje će biti daleko bolje za okoliš. Svjesni smo da se poticaji za električna vozila ponekad nailaze na kritike jer se takvi automobili doživljavaju kao određeni ekskluzivitet. Međutim s razvojem tržišta padaju i cijene električnih automobila pa su oni postali dostupniji. Veći broj takvih auta na cestama potaknut će razvoj infrastrukture te omogućiti transformaciju prema održivom i za okoliš manje štetnom prometnom sustavu, što nam je s obzirom na klimatsku politiku, svakako u cilju“, komentira direktor Fonda Siniša Kukić.

 

Članak je također dostupan u tiskanom izdanju magazina Start, koji je u prodaji od 28.05.2020.

PRETPLATITE SE!

Koristimo kolačiće u svrhu pružanja boljeg korisničkog iskustva na stranici. Ukoliko nastavite s pregledavanjem ove stranice pretpostavit ćemo da se slažete s tim.